Advies op het gebied van technologieën voor het beheer van gegevens en elektrische laadpalen

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest wilde tegen 2035 11.000 elektrische laadpalen installeren in het openbaar domein via concessies aan gespecialiseerde leveranciers.  De eerste fase gebeurde via de publicatie in september 2021 van een lastenboek van Sibelga met het oog op de concessie van 200 elektrische laadpalen die beschouwd kunnen worden als Proof of Concept (PoC).  Daarna zouden verschillende bijkomende lastenboeken gepubliceerd worden in 2022 en 2023 met het oog op de verdere uitrol van elektrische laadpalen.

Het Brussels gewest wenste te beschikken over een platform waarmee deze publieke laadpalen en laadpalen in private en semi-openbare ruimte (bv. openbare parkeergarages, supermarktparkings, etc) beheerd konden worden net zoals de gegevens die op deze laadpalen betrekking hebben.  De verwachtingen inzake databeheer en beheer van laadpalen en monitoring op afstand werden gedefinieerd door de opdrachtgever in het document: Brussel Hoofdstad – visie op de uitrol van een oplaadstructuur voor elektrische voertuigen.

The New Drive heeft bij de uitvoering van deze opdracht de volgende leverbaarheden uitgevoerd:

  1. Vergelijking van beste praktijken en innovatie oplossingen in binnen- en buitenland op het vlak van platformen van gegevensbeheer en van laadpalenbeheer;
  2. Wijzigings- of optimalisatievoorstellen in het lastenboek van Sibelga betreffende de concessie van 200 laadpalen;
  3. Organiseren van workshops met Sibelga, Leefmilieu Brussel, Brussel Mobiliteit en het CIBG om gezamenlijk de functionaliteiten te bepalen van het toekomstig beheersplatform voor gegevens en laadpalen;
  4. Functionele vereisten opstellen gericht het opzetten, configureren en onderhouden van een platform van laadpalen- en gegevensbeheer.

De stad Geel ontving subsidies in het kader van de subsidieoproep “Zachte mobiliteit en multimodaliteit”- Thematische stadsvernieuwingsprojecten 2019. Geel diende hiervoor het project Fiets Hup! in. Het project Fiets Hup! bestond uit drie onderdelen: implementeren van deelwagens, implementeren van deelfietsen en inrichten van mobipunten.

(meer…)

Agentschap Brussel Net (ABN) beheert een wagenpark in opdracht van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest om een groot aantal openbare taken op het vlak van duurzaam afvalbeheer uit te voeren. Het wagenpark is gediversifieerd en telt meer dan 800 voertuigen. Het gaat onder meer om personenauto’s, bestelwagens, vuilniswagens, veegmachines en vuilniswagens.

In het kader van deze studie heeft The New Drive onderzocht hoe het wagenpark de komende jaren duurzamer kan worden gemaakt. In samenwerking met Agentschap Brussel Net en op basis van de vlootgegevens werd een grondige studie verricht naar de mogelijkheden om de vloot te elektrificeren. Het resultaat van deze studie is :

  1. Een overzicht van de huidige en toekomstige toegang van de huidige vloot van voertuigen in de LEZ gebied van het Brussels Gewest.
  2. Een overzicht van de mogelijkheden om de vloot duurzamer te maken door modernisering van de vloot en een argument om de nadruk te leggen op het waarborgen van de overgang naar volledige elektrificatie van de vloot.
  3. Een overzicht van de huidige behoeften van de ABN-vloot.
  4. Een toelichting bij de indeling van de vloot in categorieën die is gebruikt om de verschillende analyses uit te voeren.
  5. Een analyse van de toegang van het huidige wagenpark tot de Brusselse lage-emissiezone (LEZ).
  6. Een analyse van de totale eigendomskosten (TCO) van de geëlektrificeerde vloot op hoog niveau, met inbegrip van een raming van de prijsontwikkeling tot en met 2030.
  7. Een indicatieve raming van de operationele haalbaarheid van de elektrificatie van het wagenpark.
  8. Een plan voor de vervanging van voertuigen tot en met 2035.
  9. Een plan voor de invoering van laadinfrastructuur in ABN-depots.
  10. Een indicatieve raming van de investeringskosten voor de oplaadinfrastructuur.

Sinds 2016 werkt de stad Antwerpen met de werkgeversaanpak van ‘Slim naar Antwerpen’ mee aan het realiseren van de modal shift 50/50 in de vervoerregio Antwerpen. Hiervoor rolt Slim naar Antwerpen diverse producten en diensten uit bij de ongeveer 116 werkgevers die aangesloten zijn bij de werkgeversaanpak. Één van deze diensten bestaat uit het aanbieden van coaching, traning, opleiding en andere ontwikkelinitiatieven rond modal shift: het verduurzamen van de mobiliteit door het stimuleren van fiets, openbaar vervoer en andere wijzen van actieve en slimme verplaatsingen.

The New Drive is aangesteld als dienstverlener binnen deze raamovereenkomst voor een periode van 4 jaar om zowel individuele als collectieve ontwikkeltrajecten op te zetten voor bedrijven rond:

Zo heeft The New Drive volgende opleidingen en workshops gegeven:

Via het klimaatplan mobiliteit zet het Agentschap Facilitair Bedrijf in op de uitrol van laadinfrastructuur voor EVs op verschillende locaties in eigendom en/of beheer van de Vlaamse overheid én op thuislaadpunten. In 2016/2017 zette het Agentschap Facilitair Bedrijf de eerste stappen in deze transitie door een bestek in de markt te zetten voor de levering, installatie en exploitatie van laadinfrastructuur.

(meer…)

BENEFIC is een grensoverschrijdende en innovatieve projectoproep voor de ontwikkeling van laad- en tankinfrastructuur voor alternatieve brandstoffen voor transport. Onder meer oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen, elektrische taxi’s en elektrische bussen, CNG- en LNG-infrastructuur, waterstoftankinfrastructuur en walstroom voor de binnenvaart vallen binnen scope van deze projectoproep. Meer informatie over BENEFIC is raadpleegbaar via www.benefic.eu.  

(meer…)

De federale minister van Mobiliteit Georges Gilkinet werkt aan een federaal actieplan voor Verkeersveiligheid 2021-2024. Om beter te begrijpen hoe verkeersonveiligheid door de bevolking wordt ervaren en om een ​​maatschappelijk debat over verkeersveiligheid op gang te brengen, organiseren de minister, de FOD Mobiliteit en Vervoer en Vias institute een grote burgerparticipatie en werd The New Drive gevraagd om hen daarin te begeleiden.

(meer…)

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest heeft als doel om in 2050 klimaatneutraal te zijn en om de luchtkwaliteit sterk te verbeteren. Om dit te realiseren, heeft de regering ambitieuze doelstellingen om de klassieke brandstoffen uit te faseren en in te zetten op de transitie naar zero-emissie mobiliteit in het Brussels Gewest.  

(meer…)

The New Drive heeft de stad Leuven ondersteund in de ontwikkeling van een nieuwe beleidsvisie zero emissie mobiliteit voor de volgende beleidsperiode, met een doorkijk tot 2030.

(meer…)

Begin juni 2021 organiseerden we, in samenwerking met Geo Mobility, een webinar over verkeersveiligheid.

Hierin laten we onze nieuwste mogelijkheden zien op vlak van data-gebruik en data-analyse in het kader van verkeersveiligheid, conflictanalyse (voetganger, fiets, auto, OV en vrachtverkeer) en routemanagement.

GeoMobility staat in voor de data, bestaande uit een combinatie van Floating Car Data en camera-beelden, waarna wij aan de slag gaan voor de analyse en adviezen. We delen eveneens enkele concrete use cases.

In het kader van het Openbaar Vervoerplan 2021 voor Vervoerregio Limburg, werd werk gemaakt van Vervoer op Maat (VoM). Dit VoM moet ervoor zorgen dat mensen first en laste mile verplaatsingen kunnen maken naar bus- en/of treinhaltes.  

(meer…)

Bij The New Drive hebben we een tool ontwikkeld die een prognose maakt van het aantal laadpalen in 2020, 2025 en 2030.

(meer…)

Het Kolenspoor is voor de provincie Limburg een speerpuntproject. Voor dit project fungeren we als coördinator.

(meer…)

Met dit project ondersteunt The New Drive de steden en gemeenten om toe te werken naar een MaaS-ecosysteem met een technische oplossing om MaaS derdebetalersystemen, met de lokale overheid als regisseur, mogelijk te maken.

(meer…)

Het consortium bestaande uit Sweco, The New Drive en Goudappel Coffeng zal, naast de vervoerregio Antwerpen, ook de regionale mobiliteitsplannen voor de Vlaamse Rand, Gent, Limburg, Mechelen en Kortrijk opmaken. Dit in opdracht van het Vlaams Departement Mobiliteit en Openbare Werken. The New Drive maakt deel uit van het kernteam dat de procesbegeleiding verzorgt en de strategische visie uitzet.

Op 22 juni 2019 is het decreet basisbereikbaarheid in werking getreden. Met de inrichting van vervoerregio’s (15 in Vlaanderen), vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen hebben de Vlaamse gemeenten nu een kader waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen.

Consortium behartigt 6 vervoerregio’s

Het consortium Sweco – The New Drive – Goudappel Coffeng maakt al het regionaal mobiliteitsplan op voor de (complexe) vervoerregio Antwerpen. Het consortium verwerft nu 5 extra opdrachten, met name de regionale mobiliteitsplannen voor de Vlaamse Rand, Gent, Limburg, Mechelen en Kortrijk. Dit zijn hoofdzakelijk de meest omvangrijke en complexe vervoerregio’s. Deze complexiteit speelt zowel inhoudelijk als op vlak van procesvoering. Het ereloon voor de nieuwe studies bedraagt circa 3,4 miljoen euro (excl. btw).

Met deze 6 vervoerregio’s zal het consortium de toekomstige mobiliteitsvisie voor 155 van de 300 Vlaamse gemeenten mee bepalen met het oog op een betere basisbereikbaarheid. Zo nemen we een belangrijke maatschappelijke verantwoordelijkheid op in de uitwerking van het Vlaamse mobiliteitsbeleid.

Belang van regionaal mobiliteitsplan

Het regionaal mobiliteitsplan legt de globale en gedeelde mobiliteitsvisie voor een langere termijn vast voor de vervoerregio, en dat voor alle vervoersmodi. Dit plan doet onder andere uitspraken over de belangrijke mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit en presenteert maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid. Co-creatie en participatie zijn daarbij belangrijke elementen om de procesmatige aanpak succesvol te laten verlopen.

Partners: Sweco, Goudappel Coffeng

De Marktplaats voor Mobiliteit richt zich op het vergroten van de (latente) vraag en het stimuleren van private mobiliteitsaanbieders. The New Drive maakt onderdeel uit van het team achter Slim naar Antwerpen. Naast het opstellen van een transportstrategie, begeleiden we ook het proces tijdens de implementatie.

Diensten die hiervoor in aanmerking komen kunnen zich specifiek richten op gedragsverandering, door gebruik te maken van gamification of nudging. Of diensten die zich richten op het makkelijker maken van anders of niet reizen met hulp van reisadviezen of informatie, pasjes of apps om eenvoudig toegang te krijgen tot andere vervoersvormen en die het afrekenen makkelijker (en goedkoper) maken. Ook diensten voor de vervoersvormen zelf komen in aanmerking, zoals slim besloten vervoer, vervoer over water, deelsystemen, etc. Er kan ook gedacht worden aan partijen die verschillende diensten en systemen integreren, aan elkaar knopen, die dat verrijken met een informatie- of feedbackcomponent. Partijen kunnen dus ‘overal’ vandaan komen, uit de marketingcommunicatie-, ICT- of datahoek.

Dankzij de Marktplaats voor Mobiliteit volgt The New Drive de ontwikkelingen van (inter)nationale en Mobility-as-a-Service aanbieders op de voet. Het plaatst ons ook in de ideale positie om zowel met marktpartijen als met lokale overheden in overleg treden om de implementatie van multimodale mobiliteit te versnellen.

De Marktplaats voor Mobiliteit bracht The New Drive in rechtstreeks contact met verschillende MaaS-aanbieders, waaronder Whim, Pikaway, Olympus Mobility, Mobiflow en TouringMaaS.

Partners: Rebel, Billie Bonkers

Van mobiliteitsknooppunt naar slimme schakel

Mobiliteitsknooppunten of slimme schakels zijn cruciale schakels in een vervoerssysteem waar combimobiliteit centraal staat. Stad Antwerpen en Slim naar Antwerpen wil bewoners en bezoekers ertoe brengen om voor elke verplaatsing het meest aangewezen vervoermiddel te gebruiken. In veel gevallen biedt een combinatie van vervoermiddelen hierbij de meeste voordelen. Een naadloze connectiviteit tussen de modi onderling is daarvoor een belangrijke voorwaarde. De inrichting, infrastructuur, informatieverstrekking, ticketing … op en rond het knooppunt moeten ten dienste staan van de gebruiker om het overstappen te optimaliseren en faciliteren. Uiteraard zijn (verkeers)veiligheid en bereikbaarheid belangrijke uitgangspunten.

Quick scan van toekomstige slimme schakels

In het kader van een verdere concrete uitrol van de principes van Slimme Schakels op het terrein en het upgraden van mobiliteitsknooppunten naar Slimme Schakels, is het essentieel om een realistisch investeringsprogramma op te stellen. Dit investeringsprogramma komt tot stand door de balans te zoeken tussen het aanpakken van quick wins, de beschikbare budgetten gespreid doorheen de tijd op de prioritaire plekken in te zetten en koppelkansen met andere projecten in de buurt van het knooppunt te benutten. Om deze afweging op een correcte manier te doen, is een inventarisatie van de bestaande toestand op de knooppunten essentieel. Daarnaast worden ook mogelijke optimalisaties op zeer korte termijn geformuleerd.

Analyse en evaluatie van pilootlocaties

Daarnaast wil stad Antwerpen op korte termijn de principes van Slimme Schakels implementeren op het terrein. Vier pilootlocaties werden geselecteerd die op korte termijn zullen heringericht worden. In dit project analyseert en evalueert The New Drive de huidige situatie en worden knelpunten en aandachtspunten opgelijst. Daarnaast worden ideëen voor de toekomstige situatie geformuleerd op basis van een matrix met prestatie-eisen. Ontwerpers kunnen daarna aan de slag met de ontwerprichtlijnen zodat het knooppunt ontworpen wordt tot een vlot overstappunt met een positieve beleving.

Partners: Rebel

Fietser faciliteren aan mobipunten

Lokale overheden leveren een belangrijke bijdrage aan het vormgeven van het lokale mobiliteitsbeleid. Om het mobiliteitssysteem optimaal en duurzaam te ontwikkelen, moet er volop worden ingezet op combimobiliteit. Mobiliteitsknooppunten, of mobipunten, zijn de cruciale schakels in een vlotte deur-tot-deur verplaatsing. De ontwikkeling van kwaliteitsvolle mobipunten moet drempels bij het overstappen minimaliseren.
Wanneer we willen inzetten op de fiets als voor- en natransport, is het faciliteren van de fietser aan deze mobipunten essentieel. Dit kan op tal van manieren, zoals bijvoorbeeld het aanbieden van fietsparkeren, deelfietsen of een fiets(herstel)punt. In het kader van deze opdracht werken we een visie en projectplan uit voor fietsparkeren aan mobipunten in de Noordelijke regio. Daarnaast vormt de kennisopbouw over fietsparkeren bij de lokale overheden een belangrijke basis. Daarom wordt een in-company opleiding ‘Fietsparkeren kan je leren’ van VSV aangeboden voor de lokae overheden.

Visie & projectplan voor fietsparkeren aan mobipunten

Fietsparkeren aan mobipunten staat centraal binnen deze opdracht omdat het een cruciaal element is in het voor- en natransport met de fiets. De noden met betrekking tot fietsparkeren zijn afhankelijk van het type knooppunt waar de gebruiker zijn fiets wil parkeren. De matrices die gedefinieerd zijn binnen de Vlaamse visie op mobipunten leggen op globaal niveau de link tussen het type knooppunt en de bijhorende prestatie-eisen. Daarnaast wordt in deze studie de globale beleidsvisie van Routeplan 2030 verder vertaald in concrete acties met betrekking tot fietsparkeren.
De studie van Fietsberaad over ‘Fietsparkeren aan mobiliteitsknooppunten’ gaat meer in detail en formuleert praktische randvoorwaarden voor verschillende types mobiliteitsknooppunten. Onder andere het type overkapping, fietsenrekken, dienstverlening en toezicht komen aan bod. De ontwikkelde rekentool zal in deze studie gebruikt worden om op een snelle en eenvoudige manier de kostprijs voor de uitbouw van een volwaardig aanbod aan fietsparkeren door te rekenen.

De opdracht ‘ondersteuning kwaliteitskamer duurzame mobiliteit’ kadert in de procedure van de kwaliteitszorg zoals vastgelegd in het decreet van 20 maart 2009 betreffende het mobiliteitsbeleid, gewijzigd bij decreet van 10 februari 2012 en het bijhorende Besluit van de Vlaamse Regering van 25 januari 2013.

De samenwerking van de verschillende mobiliteitsactoren rond plannen en projecten wordt door het decreet georganiseerd in de (inter)gemeentelijke begeleidingscommisies (i)GBC en de regionale mobiliteitscommissie RMC. Deze laatste is verantwoordelijk voor de kwaliteitscontrole en wordt daarin bijgestaan door een kwaliteitsadviseur die onbevooroordeeld kwaliteiten, gebreken en potenties betreffende de verschillende plannen en projecten kan duiden. The New Drive ondersteunt als extern kwaliteitsadviseur het departement MOW hierin.

Verder behelst de opdracht het uitwisselen van relevante info en het voeren van inhoudelijke discussies rond de verschillende adviezen hetgeen moet leiden tot een afgestemde evaluatiemethodiek en afwegingskader. Voorts dienen de externe kwaliteitsadviseurs vormingsessies te organiseren voor de bijeenkomsten van de kwaliteitskamer waarin bepaalde thema’s of kwesties verder inhoudelijk uiteengezet en verdiept worden.

De Stad Antwerpen zet samen met grote bedrijven (met meer dan 250 werknemers) in op een sterk mobiliteitsverhaal met als doel om zowel actieve en slimme verplaatsingen in het woon-werkverkeer en het zakelijk verkeer te stimuleren. Dit traject noemen we de werkgeversaanpak van Slim naar Antwerpen en kwam tot stand naar aanleiding van de (geplande) wegenwerken in en rond Antwerpen. Bedrijven kunnen beroep doen op verschillende hulpmiddelen aangeboden vanuit de stad. Eén van deze hulpmiddelen bestaat uit het aanbieden van professionele consultancy en opleiding rond dit thema.

Het consortium biedt o.a. advies of opleiding, op maat van de specifieke vragen en context van het bedrijf. Verschillende onderwerpen komen hierbij aan bod, o.a. aan vragen rond de voor- en nadelen van tijd- en plaatsonafhankelijk werk (TPOW) en een mogelijke implementatietraject om TPOW te realiseren (zowel op organisatorisch, infrastructuurtechnisch als HR-technisch vlak). Ook vragen m.b.t. de mogelijkheden inzake ketenmobiliteit of slimme verplaatsingen komen aan bod. Fiscaliteit speelt in elk aspect een belangrijke rol bij het maken van mobiliteitskeuzes, en dit zowel voor de werkgever én werknemer.

Partners: PWC, Prepared Mind, Kluwer Opleidingen

In navolging van de visie van het ontwerp Mobiliteitsplan Vlaanderen en het ontwerpdecreet Basisbereikbaarheid, waarbij geduid wordt op de complementariteit van de verschillende modi en het ‘de bedoeling is een mobiliteitsnetwerk uit te bouwen en knooppunten te ontwikkelen waar verschillende vervoerssystemen elkaar ontmoeten’ gingen BUUR i.s.m. The New Drive aan de slag om een globale beleidsvisie op mobipunten te ontwikkelen waarmee vervoerregio’s en lokale overheden mee aan de slag kunnen.

De beleidsvisie is o.m. het resultaat van een verkenning, waarbij alle relevante informatie van lopende processen in kaart werden gebracht. Op basis van deze info werd een typologie uitgewerkt waar het ruime gamma aan mobipunten gecategoriseerd wordt volgens een matrix met onderscheid naar vervoerniveau (netwerklogica en nabijheidslogica) en ruimtelijke context (stad, dorp, pool en open ruimte).

Vervolgens wordt ingegaan op de locatiekeuze van mobipunten en worden 24 prestatie-eisen voorgesteld die bepalend zijn voor de performantie van een mobipunten. De prestatie-eisen worden in vijf thema’s gebundeld: mobiliteitsaanbod, diensten, oriëntatie, ruimtelijke integratie en ontwikkeling. Negen relevante casestudies voor de regio Oost-Brabant worden vervolgens met detailbeelden uitgewerkt volgens de beleidsvisie. De casestudies werden gekozen in functie van de typologie, zodat de diversiteit aan mobipunten in de casestudies weerspiegeld is.

Tenslotte wordt in het implementatiekader beschreven hoe deze beleidsvisie in de praktijk kan werken.

Partners: Buur

The New Drive startte met een analyse van het huidige wagenpark van de gemeente Lummen en maakte als het ware een foto van de huidige situatie. Vervolgens werden per voertuigtypologieën en o.b.v. een aantal objectieve data-analyses voorstellen gedaan voor de vervanging van voertuigen door milieuvriendelijke(re) varianten (zowel CNG als elektrische voertuigen).

Verder werden mogelijke strategieën en aandachtspunten voor de middellange en lange termijn opgelijst en besproken. Na de voorstelling van de resultaten ondersteunde The New Drive de gemeente Lummen met het indienen van een subsidieaanvraag via de Clean Power for Transport projectoproep 2018 vanuit het Departement Omgeving. De subsidieaanvraag werd goedgekeurd waardoor de gemeente Lummen de vergroening van het wagenpark in de praktijk zal realiseren.

Voor Fietsberaad Nederland werkte The New Drive, samen met APPM, een algemeen beleidskader uit rond fietsdelen. Deelfietsen bieden tal van voordelen voor de burger en vormen een mooie aanvulling op het bestaande mobiliteitsaanbod. Er bestaan echter verschillende types aanbieders en samenwerkingsverbanden met de lokale overheid, met elk hun voor- en nadelen. Het is dan ook belangrijk om deze keuzes af te stemmen met de beleidsdoelen. Om de voordelen van fietsdelen ten volle te benutten (en de nadelen te beperken) is het belangrijk om als lokale overheid goede beleidskeuzes te maken en spelregels vast te leggen om zo terug marktmeester te worden. Fietsberaad Vlaanderen wil Vlaamse steden en gemeenten ondersteunen om de dynamiek in hun fietsbeleid te versnellen.

Het algemeen beleidskader rond fietsdelen was gebaseerd op een marktonderzoek, een bepaling van randvoorwaarden en een analyse van samenwerkingsverbanden tussen overheden en deelfietsoperatoren. Het finale document is een erg leesbaar geheel, waarmee Vlaamse steden en gemeenten effectief aan de slag mee kunnen gaan. Het beleidskader kan gebruikt worden door lokale overheden om hun lokaal fietsbeleid af te stemmen op het veranderende fietslandschap.

Partners: APPM

In het kader van het decreet Basisbereikbaarheid en het Toekomstverbond tussen de overheid en burgerbewegingen wordt het Routeplan 2030 uitgewerkt. Dit geïntegreerde mobiliteitsplan voor Vervoerregio Antwerpen moet de verandering van de modaliteitskeuze bewerkstelligen met als ultieme doel om de mobiliteit en leefbaarheid in de regio op een duurzame manier te waarborgen.

Routeplan 2030, een mobiliteitsplan voor de toekomst in de Antwerpse regio, wordt uitgewerkt binnen een participatief proces van co-creatie met tal van actoren. Naast de klassieke partners (o.a. bovenlokale overheden en de 32 gemeenten van Vervoerregio Antwerpen) zitten ook externen (zoals burgerbewegingen en belangenorganisaties) mee rond de tafel. In juni 2018 werd de visienota ‘Samen vooruit’ goedgekeurd als basis voor dit Routeplan 2030 en werden de doelen en 10 ambities voor Vervoerregio Antwerpen gedefinieerd. In Routeplan 2030 worden de visie op mobiliteitsknopen en netwerken (fiets, openbaar vervoer, auto, vracht) bepaald, rekening houdend met het samenhangend en gelaagd netwerk van collectief vervoer volgens het concept ‘Basisbereikbaarheid’. Daarnaast wordt er vorm gegeven aan de invulling van ‘ruimte en nabijheid’ en ‘sturen van gebruik’. Dit geheel resulteert in een evaluatiekader en een programma van maatregelen.

The New Drive staat mee aan het roer om de procesmatige aanpak in dit complex proces uit te werken en te faciliteren. We fungeren als eerste aanspreekpunt en algemene procesbegeleider, verantwoordelijk voor het project- en omgevingsmanagement en het overleg met de lokale en bovenlokale opdrachtgevers. Daarnaast treden zij ook op als expert in de expertwerksessies.

Meer informatie over dit project, alsook de visienota, kan u terugvinden op de website: www.routeplan2030.be.

Partners: APPM, Goudappel Coffeng, Sweco, Rebel, Billie Bonkers

Na het doorlopen van het EVORA-project in 2015, in kader van de ‘Clean Power for Transport’ doelstelling van de Vlaamse overheid en de uitrol van oplaadinfrastructuur in heel Vlaanderen, heeft de stad Leuven ervoor gekozen de uitrol van oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen zelf te organiseren en in handen te nemen. De stad kiest ervoor om het vergunningenmodel voor oplaadinfrastructuur toe te passen, als primeur en voorloper in Vlaanderen. Elke marktpartij die voldoet aan de vergunningsvoorwaarden en de afspraken hierover naleeft mag in de stad Leuven oplaadinfrastructuur installeren en exploiteren. The New Drive en APPM traden op als strategisch adviseurs en hielpen de stad Leuven zowel bij de opmaak van de vergunningsvoorwaarden en -overeenkomst als bij de communicatie naar de Leuvenaren en marktpartijen van oplaadinfrastructuur.

Partners: APPM

De Vlaamse Regering heeft op 18 december 2015 haar goedkeuring gegeven aan de conceptnota ‘Met basisbereikbaarheid naar een efficiënt en aantrekkelijk vervoersmodel in Vlaanderen dat optimaal tegemoetkomt aan de globale en lokale vervoersvraag’. Met de invoering van het concept basisbereikbaarheid (= het kunnen bereiken van belangrijke maatschappelijke functies op basis van een vraaggericht systeem en met een optimale inzet van middelen), wil de Vlaamse overheid een nieuwe invulling geven aan het openbaar vervoerbeleid. Op deze manier stapt men in Vlaanderen af van het idee van basismobiliteit.

De krachtlijnen van de conceptnota zijn het gelaagde vervoersmodel (treinnet, kernnet, aanvullend net en vervoer op maat), de combimobiliteit, de samenwerking van de lokale overheden en de Vlaamse overheid in de vervoerregioraad en afstemming met ruimte.

Vlaanderen wordt in de conceptnota opgedeeld in vervoerregio’s. De Vlaamse regering wenst hiertoe proefprojecten op te starten die vanuit het totaalaanbod en in nauwe samenwerking met lokale besturen en lokale initiatieven worden opgesteld. De vervoerregio’s rond Aalst, Mechelen, Westhoek en Antwerpen zijn naar voor geschoven voor de opstart van proefprojecten. Voor elk van deze proefprojecten moet er voor de vervoerregio een mobiliteitsplan opgemaakt worden.
De Lijn bracht in het najaar 2017 haar advies uit over de twee en derde vervoerslaag. Voor vervoerregio Aalst werd het finaal uitgewerkte en (onder applaus) geaccepteerde kernnet onder de vorm van een finaal advies met randvoorwaarden aan De Lijn overgemaakt. De vierde vrevoerlaag, het vervoer op maat, zal bij voorkeur de reeds bestaande initiatieven integreren (belbus, aangepast vervoer, leerlingenvervoer, deelauto’s, deelfietsen,…), met aansturing van een (nog op te richten) mobiliteitscentrale.

Partners: APPM, Goudappel Coffeng, Instituut Mobiliteit

Binnen dit project wordt enerzijds een visie opgesteld rond slimme schakels waarbij verschillende typologieën van slimme schakels onderscheiden worden. Deze slimme schakels moeten gebruikers naadloos laten overstappen tussen verschillende modi om zo de deur‐tot-deur verplaatsing met minimale drempels te laten verlopen.
Bestaande strategieën en visiedocumenten (o.a. Mobiliteitsplan en Fietsplan Antwerpen, Routeplan 2030, Fietsparkeren aan mobiliteitsknooppunten, Start‐to‐Mobipunt handleiding) liggen hierbij aan de basis. Anderzijds worden er een ontwerpleidraad en een look & feel opgesteld voor ieder type slimme schakel waarbij de inplanting, het uitrustingsniveau, de inrichting, de aanrij‐ en aanlooproutes, de looproutes op het knooppunt, het aanbod van voor‐ en natransport, het wachtcomfort, de communicatie en het beheer worden gedefinieerd. Omdat de gebruiker steeds centraal staat, wordt het uitrustingsniveau en de inrichting afgestemd op de primaire doelgroep(en) en is ‘conditionerend ontwerpen’ het uitgangspunt.

Tot slot wordt deze methodiek toegepast op drie pilootprojecten binnen stad Antwerpen. Voor ieder van deze pilootprojecten wordt een ontwerp en communicatiestrategie uitgewerkt op korte termijn (i.e. zonder grote infrastructurele werken) en op lange termijn.

Partners: Rebel, Billie Bonkers

The New Drive begeleidt, in samenwerking met Rebelgroup, het team achter Slim naar Antwerpen bij de ontwikkeling en uitvoering van de projectoproep 2019. Deze projectoproep richt zich specifiek naar het versnellen van het concept MaaS in de Antwerpse regio.

(meer…)

Fietsberaad Vlaanderen, het Vlaams kenniscentrum van het fietsbeleid voor overheden op alle niveaus, lanceerde een uitvraag om een kwaliteitsvol en diefstalveilig ‘bewaakt’ fietsparkeeraanbod aan mobiliteitsknooppunten te verkennen en structureren.

Fietsberaad Vlaanderen wenste als resultaat van deze opdracht een syntheserapport dat de visie, het afwegingskader en de mogelijke ontwikkelingsstappen rond fietsenstallingen beschrijft. Dit syntheserapport diende de resultaten en aanbevelingen van het onderzoek naar kwaliteits- en beveiligingseisen per type mobiliteitsknooppunt weer te geven. De visie en het werkingsmodel van het uiteindelijke rapport werden gebruikt als basis voor het versterken van het Vlaams beleid inzake bewaakte fietsenstallingen aan knooppunten.

Partners: Mobiel21

BENEFIC is een grensoverschrijdende en innovatieve projectoproep voor de ontwikkeling van laad- en tankinfrastructuur voor alternatieve brandstoffen voor transport. Hieronder vallen de volgende categorieën: oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen, elektrische taxi’s en elektrische bussen, CNG- en LNG-infrastructuur, waterstoftankinfrastructuur en walstroom voor de binnenvaart. BENEFIC wordt gefinancierd door het Connecting Europe Facility-programma (CEF) van de Europese Unie.

(meer…)

Voor Netwerkorganisaties