Financiële haalbaarheidsstudie voor laadinfrastructuur
voor bedrijfs- en vrachtvoertuigen op een logistieke site

Wat was de uitdaging?

Goodman is een wereldwijde vastgoedgroep gespecialiseerd in het ontwikkelen van logistieke centra gelegen op strategische locaties in of dicht bij stedelijke gebieden. Hun klantenbestand omvat wereldwijde logistieke en supply chain-bedrijven, detailhandel en e-commercebedrijven Gezien de verwachte evolutie naar elektrisch rijden voor zowel bedrijfswagens, als lichte en zware vrachtvoertuigen wenste Goodman in het kader van een uitbreiding van haar dienstverlening aan haar klanten de business case voor het uitbouwen van laadinfrastructuur voor haar sites te onderzoeken aan de hand van een concrete pilootcase voor een logistieke site in Vlaanderen.

Hoe hebben we dit aangepakt?

Voor deze haalbaarheidsstudie werd naast jarenlange expertise op het gebied van eMobility gebruik gemaakt van ChargePlanner van onze partner RetailSonar, marktleider in data-analyse en geomarketing. Het voorgestelde stappenplan bestand uit drie hoofdfasen die gepaard gingen met een reeks diepteanalyses en interactieve workshops met de opdrachtgever:

  1. Definiëren van de laadstrategie in functie van algemene marktinzichten en de specifieke locatiegebonden inzichten
  2. Bepalen van het laadpotentieel van de locatie voor laden op de site voor zowel personenwagens, lichte en zware vrachtvoertuigen: zowel door de klant van de site zelf als door andere potentiële externe klanten
  3. Opmaken van de business case in functie van de te verwachte kosten en opbrengsten

Wat is het resultaat?

De business case werd uitgewerkt aan de hand van 3 mogelijke scenario’s op het vlak van laadinfrastructuur voor zowel personenwagens, lichte- en zware vrachtwagens. De benodigde investerings- en beheerskosten en verwachte opbrengsten werden bepaald voor de 3 scenario’s in functie van het laadpotentieel van de site en de verwachte evolutie op het vlak van elektrische voertuigen en hun gebruik op de Belgische markt en de locatie specifieke kenmerken van de site. Daarbij werden duidelijke aanbevelingen geformuleerd op het vlak van benodigde laadinfrastructuur op korte- en middellange termijn. Goodman beschikt hiermee over goede inzichten in het potentieel van laadinfrastructuur op hun logistieke sites in het algemeen en de pilootcase in het bijzonder.

Wat is de uitdaging?

In de logistieke wereld werkt The New Drive hard aan het vergroenen van bedrijfswagens en bussen en daarbij behorende laadinfrastructuur. Naast dit type voertuigen is de volgende stap in de vergroening nu de bedrijfsvoertuigen zelf (trucks en bestelwagens).

Op vlak van logistiek zijn er enkele uitdagingen:

In dit artikel maken we graag een verschil tussen gewone bestelwagens versus medium duty en heavy duty trucks. De eerst categorie kan namelijk gebruik maken van reguliere (AC en DC) laadinfrastructuur, terwijl de tweede meer toegepaste laadinfrastructuur nodig heeft. Hoewel bestelwagens normale laadinfrastructuur kunnen gebruiken en hierdoor minder problemen ondervinden, schuilt er toch een probleem bij het thuisladen ervan. Vele bestelwagens gaan mee naar huis in de avond of in de weekend met het personeel, waardoor ook publiek laden een issue kan vormen. Indien hierdoor straatparkeren noodzakelijk is, maar er duur materieel in de wagen zit, zorgt dit voor lastige situaties. Zeker als de laadpaal niet direct in het zicht van de woning staat.

Daarnaast omvat de logistieke sector ook verschillende deelsectoren: stadsdistributie, verhuisdiensten, belevering winkels, afval ophaling, bouwsector… Enkele hiervan, waaronder de twee laatste, kennen een specifieke dynamiek door de lange afschrijftermijnen van materieel.

Wat doen wij?

Wij helpen zowel overheden als bedrijven bij de logistieke transitie. Dit ondersteunen we door een TCO model elektrische bestelwagens (en na de zomer ook een TCO model elektrische trucks):

Overheden

Bedrijven

Voor Netwerkorganisaties