Opmaak Mobiliteitsvisie 2030 voor stad Sint-Truiden

Wat was de uitdaging?

Sint-Truiden had nood aan een overkoepelende toekomstvisie mobiliteit 2030 die als richtinggevend kader de hoofdlijnen uiteenzet voor aspecten als parkeren, fietsen, verbindingen tussen stad en dorpen, laadinfra en circulatie in en rond de binnenstad. Dit kader ontbrak binnen de stad en was noodzakelijk voor toekomstige beoordelingen. Daarnaast maakt de stad gebruik van een burgermeldsysteem dat nu niet optimaal verloopt.

Hoe hebben we dit aangepakt?

The New Drive heeft de stad in een intensief en participatief traject begeleid om de visie en prioriteiten scherp te stellen. Op basis van de bestaande documenten (bv. gemeentelijk mobiliteitsplan 2014, de strategische nota’s parkeren en fiets, het klimaatplan etc… ) en d.m.v. interviews werden de ambities en voorstellen opgehaald van de verschillende diensten, politie, politieke vertegenwoordigers van de stad en vervoerregio Limburg.

Via het online participatieplatform Citizen Lab werd een bevraging uitgestuurd om de verplaatsingswijze en de prioriteiten van de inwoners van Sint-Truiden in kaart te brengen. 465 inwoners hebben de volledige enquête ingevuld. Naast de bevraging konden de inwoners ook online reageren op stellingen over fietsers en voetgangers, parkeer- en handhavingsbeleid, auto, aantrekkelijke kernen, openbaar vervoer en verkeersveiligheid.

Deze participatieronde ging gepaard met een uitgebreide communicatiecampagne die samen met de stad Sint-Truiden werd vormgegeven.

Daarnaast werd ook het burgermeldsysteem onder de loop genomen: alles werd geanalyseerd en er werden aanbevelingen geformuleerd.

Wat is het resultaat?

Het resultaat van dit traject werd een compacte, ambitieuze en gedragen nota met heldere, meetbare doelstellingen inzake modal shift en prioriteiten alsook een geoptimaliseerd burgermeldsysteem.

The New Drive krijgt op regelmatige basis de kans op gastcolleges, masterclasses en dergelijke meer te geven aan diverse hogescholen en universiteiten. Hieronder lijsten we deze graag op.

OnderwerpOrganisatieDoelpubliekJaar
Deelmobiliteit in Vlaanderen: beleidscontext, theoretische kaders, praktische toepassingen en inzichtenHogeschool van AmsterdamMobiliteit en stedenbouw2023 – …
Megatrends in de mobiliteitssector: wereldwijde evoluties, Belgische beleidscontext en uitdagingen bij ondernemen in het publiek domeinAutomotive Management School Mobia – Educam (professionals uit autosector)2022 – …
Challenges in e-mobililtyUniversiteit HasseltMaster Handelsingenieur – Technological Innovations2022
2021
Mobiliteitsopdrachten binnen The New Drive met een logistieke kantThomas Moore Hogeschool MechelenBachelor Bedrijfsmanagement2022
2021
– De vervoerregio’s: hoe ziet de beleidscontext eruit? Hoe is de organisatie vormgegeven? Wat gebeurt er in de praktijk? Welke rollen spelen mobiliteitsmensen hierin?
Deelmobiliteit en Mobility as a Service (MaaS): ecosysteem, verschillende gebruiksmogelijkheden en de tools die beleidsmakers hebben om te sturen op aanbod
Universiteit Hasselt (IMOB)Master Verkeerskunde2019 – …
Elektrisch vervoerBreda University of Applied SciencesBachelor Verkeerskunde2020
2019
2018
De Nederlandse aanpak omtrent elektrisch vervoerdiverse scholen in Mexico, Colombia, Hong Kong, San Francisco en Los Angeles

De federale minister van Mobiliteit Georges Gilkinet werktte aan een federaal actieplan voor Verkeersveiligheid 2021-2024. Om beter te begrijpen hoe verkeersonveiligheid door de bevolking wordt ervaren en om een ​​maatschappelijk debat over verkeersveiligheid op gang te brengen, organiseren de minister, de FOD Mobiliteit en Vervoer en Vias institute een grote burgerparticipatie en werd The New Drive gevraagd om hen daarin te begeleiden.

In aanloop naar een Staten-Generaal Verkeersveiligheid heeft The New Drive samen met VIAS een online bevraging opgezet via het online participatieplatform Citizen Lab rond 3 thema’s:

  1. Samen op weg
  2. Risicogedrag verminderen
  3. Controles, begeleiding en vorming

The New Drive heeft het concept en inhoud van de bevraging uitgewerkt en stond ook in voor het verwerken van de resultaten.

Daarnaast heeft The New Drive ook de organisatie van 6 burgerpanels op zich genomen. Dit omvat o.a. het uitwerken van het concept, uitschrijven van het draaiboek, briefing van de moderatoren (NL en Franstalig) en deelname aan de sessies als moderator. De resultaten van de burgerpanels zijn meegenomen naar de Staten-Generaal Verkeersveiligheid die op 23 november 2021 heeft plaatsgevonden. De bevraging en de burgerpanels  gaven federaal minister van Mobiliteit Gilkinet en de FOD mobiliteit een beter inzicht in de wijze waarop verkeersveiligheid wordt ervaren door burgers en versterkt het beleidsvormingsproces dat op een meer democratische wijze wordt vormgegeven. Op basis van de verschillende participatiemomenten is het Federaal Actieplan Verkeersveiligheid 2021-2024 uitgewerkt tot een gedragen document.

2021: er kwam (eindelijk) wat licht aan het einde van de coronatunnel. Op 9 juni mochten thuis- en telewerkers terug naar de werkvloer voor maximaal 1 terugkeermoment per week en vanaf 1 juli werd telewerk nog enkel ‘aanbevolen’. Maar dat betekende helaas niet dat ondernemingen terugkeerden naar het oude normaal. Thuis- en telewerk geraakte door de coronacrisis versneld ingeburgerd bij veel werkgevers en ook werknemers ontdekten de voor- (en na)delen. VIAS Institute onderzocht welk effect dit kan hebben op onze (professionele) mobiliteit en deed daarvoor beroep op de expertise van The New Drive.

In de position paper kwamen The New Drive en VIAS Institute tot de conclusie dat thuis- en telewerk niet automatisch leidt tot een vlottere mobiliteit en minder files, maar dat het hiervoor moet worden ingebed in een breder HR- en mobiliteitsbeleid bij ondernemingen. Een aantal dilemma’s moeten overwonnen worden en de link moet worden gelegd met flexibele verloningssystemen en het mobiliteitsbudget. In de position paper “Thuis- en telewerk post-covid: kansen voor een meer duurzame mobiliteit” formuleren VIAS Institute en The New Drive 10 aanbevelingen voor werkgevers, mobiliteitsaanbieders en het beleid. Ontdek ze hier: https://www.telewerken.be/werkgever/telewerken-post-corona-2/

Wat was de uitdaging?

In augustus 2021 verhuisde de Antwerpse bouwfirma BAM Interbuild van hun oude site in Wilrijk naar een nieuwe plek in het bedrijvencomplex Post X, vlakbij het station van Antwerpen-Berchem. Die verhuis bracht heel wat mobiliteitsuitdagingen met zich mee, in het bijzonder voor de werknemers die zijn aangewezen op de wagen.

Hoe hebben we dit aangepakt?

The New Drive adviseerde en begeleidde BAM Interbuild om bij de verhuis naar de nieuwe locatie ook meteen de mobiliteit van de werknemers over een andere boeg te gooien.

The New Drive maakte een Quick Scan Bedrijfsmobiliteit op om het huidige mobiliteitsbeleid en -aanbod van BAM Interbuild in kaart te brengen en zorgde voor een vergelijkend bereikbaarheidsprofiel van de toenmalige site in Wilrijk versus de nieuwe vestiging in Berchem. In samenwerking met een MaaS-provider zorgden we voor de introductie van een mobiliteitsapp voor de werknemers die het mogelijk maakt dat werknemers hun wagen aan de kant laten staan en met de fiets of de trein naar het kantoor kunnen komen. In samenwerking met Slim naar Antwerpen werd ook gezorgd voor een probeeraanbod van duurzame vervoersalternatieven zoals bedrijfsfietsen en openbaar vervoer. The New Drive en BAM Interbuild werkten in een volgende fase ook verder samen om duurzamere mobiliteit structureler te verankeren binnen de onderneming.

Wat was de uitdaging?

Universiteit Hasselt zat met een mobiliteitsprobleem aan zowel campus Hasselt als campus Diepenbeek. Dit probleem werd initieel louter omschreven als een parkeerprobleem en kende geen eenvoudige oplossing. Om dit aan te pakken, werden wij gevraagd ons licht te laten schijnen op de situatie.

Hoe hebben we dit aangepakt?

The New Drive heeft de UHasselt begeleid bij het opmaken van een maatregelenpakket van gedragen mobiliteitsoplossingen voor alle vervoersmodi. Dit gebeurde aan de hand van een iteratief en co-creatief traject waarbij zowel een stuurgroep met personeelsleden van de UHasselt, alsook studenten en andere personeelsleden konden meedenken en input geven. De rode draad in de uitvoering was een transitie in het denken van “een parkeerprobleem” naar “hoe kan ik mijn gedrag wijzigen als bijdrage tot oplossingen”, en welke maatregelen kunnen helpen om hier samen resultaat te boeken. Met andere woorden: er werd ingezet op zowel een modal shift als een mental shift om het probleem op te lossen.

Er werd gestart met een Quick Scan om de huidige mobiliteitssituatie in kaart te brengen en de nodige inzichten te verschaffen. Dit fungeerde als referentiepunt om in de toekomst het effect van de nieuw geïmplementeerde maatregelen zichtbaar te maken.

Een goed voorbereid en doordacht participatieproces met studenten en personeel hebben geleid tot een longlist van mogelijke maatregelen, welke werden herleid tot 25 maatregelen op basis van het afgetoetste draagvlak tijdens enkele werksessies. Deze zijn dan verder geprioriteerd aan de hand van de combinatie van 4 bijkomende selectiecriteria: impact op modal shift, investeringskost, realisatietijd en complexiteit. De maatregelen werden ook gekoppeld aan de strategische en operationele doelstellingen van het mobiliteitsplan van de UHasselt, de bijdrage tot het STOEP principe, en de mogelijke bijdrage tot een verbeterde score op de Quick Scan. Aanvullend werd er nog een onderscheid gemaakt tussen maatregelen die in de beslissingsbevoegdheid liggen van de UHasselt en deze waarbij externe stakeholders betrokken zijn.

Wat is het eindresultaat?

Het eindresultaat is een gedragen maatregelenpakket dat inzet op een duurzame mobiliteits- en gedragstransitie.

Begin juni 2021 organiseerden we, in samenwerking met Geo Mobility, een webinar over verkeersveiligheid. Hierin lieten we onze nieuwste mogelijkheden zien op vlak van data-gebruik en data-analyse in het kader van verkeersveiligheid, conflictanalyse (voetganger, fiets, auto, OV en vrachtverkeer) en routemanagement.

De content van dit webinar werd reeds uitgetest op een effectieve case voor een kruispunt in Heusden-Zolder. Hier werden bijna-ongevallen analyses gemaakt en werd advies bezorgd hoe dit punt in de toekomst verbeterd kan worden.

Om dit webinar te realiseren, alsook de case in Heusden-Zolder zelf, werden de krachten gebundeld met GeoMobility. GeoMobility staat in voor de data, bestaande uit een combinatie van Floating Car Data en camera-beelden, waarna wij met The New Drive aan de slag gaan voor de analyse en adviezen. We delen eveneens enkele concrete use cases.

Hieronder kan u alvast het webinar herbekijken. Veel kijkplezier!

In het kader van het Openbaar Vervoerplan 2021 voor Vervoerregio Limburg, werd werk gemaakt van Vervoer op Maat (VoM). Dit VoM moet ervoor zorgen dat mensen first en laste mile verplaatsingen kunnen maken naar bus- en/of treinhaltes.  

Er werd gekozen om te werken met 3 pijlers: VoM-flex, VoM-vast en VoM-deelfietsen.

Bij de uitwerking van dit VoM, was The New Drive verantwoordelijk voor het algemene proces, de participatie en de inhoudelijke uitwerking van pijler 3 (de VoM-deelfietsen). Er werden verschillende werksessies gehouden met de gemeenten, waar steeds in gesprek kon gegaan worden over de uitwerking en de mogelijk aanpassingen die wenselijk waren. Daarnaast werden ook bilaterale gesprekken ingepland om dieper te kunnen ingaan op de lokale aspecten van de uitwerking. Alle gemeenten kregen op deze manier maximaal de kans om feedback te geven. Het voorstel werd hierdoor ook unaniem goedgekeurd op de Vervoerregioraad van 1 maart 2021. 

De inhoudelijke uitwerking van de andere pijlers werd opgenomen door Goudappel. Een andere partner in het consortium is Sweco, die de uitwerking van een Unieke Verantwoordingsnota op zich nam, welke opgesteld werd voor de Hoppinpunten met deelfietsen. Procesmatig hielden wij ook bij de andere pijlers steeds de vinger aan de pols.

Wat is het Kolenspoor?

Het Kolenspoor vormde ooit de ruggengraat van de mijnindustrie. De 70 kilometer lange spoorverbinding loopt als een rode draad door Midden-Limburg. Na de sluiting van de steenkoolmijnen werd de spoorverbinding niet langer gebruikt. Ook het uitzicht van de regio is sinds het verdwijnen van de mijnindustrie fundamenteel veranderd. De voormalige mijnzetels kregen de afgelopen decennia een nieuwe invulling en geven de economische reconversie van de regio en de provincie Limburg vandaag mee vorm. 

Het Kolenspoor is voor de provincie Limburg een speerpuntproject. Het biedt kansen voor een meer duurzame en innovatieve mobiliteit en de uitbouw van een groen-economisch-toeristisch netwerk om het gebied opnieuw te integreren tot één samenhangend geheel. Om de ontwikkelde visie omtrent het Kolenspoor om te zetten naar realisaties op het terrein, werd The New Drive geselecteerd als coördinator.

Wat doen wij met The New Drive?

Als coördinator zetten wij in op de algemene opvolging van dit complexe project. Wij focussen op het omzetten van visies naar realisaties, onderzoeken nieuwe ontwikkelmogelijkheden én houden het project op de rails. Zo nemen wij onder meer deze taken op:

Van mobiliteitsknooppunt naar slimme schakel

Binnen dit project werd enerzijds een visie opgesteld rond slimme schakels waarbij verschillende typologieën van slimme schakels onderscheden werden. Stad Antwerpen en Slim naar Antwerpen wil bewoners en bezoekers ertoe brengen om voor elke verplaatsing het meest aangewezen vervoermiddel te gebruiken. In veel gevallen biedt een combinatie van vervoermiddelen hierbij de meeste voordelen. Een naadloze connectiviteit tussen de modi onderling is daarvoor een belangrijke voorwaarde. Deze slimme schakels moeten gebruikers deze naadloze overstap bezorgen. Bestaande strategieën en visiedocumenten (o.a. Mobiliteitsplan en Fietsplan Antwerpen, Routeplan 2030, Fietsparkeren aan mobiliteitsknooppunten, Start‐to‐Mobipunt handleiding) lagen hierbij aan de basis.

Anderzijds werden er een ontwerpleidraad en een look & feel opgesteld voor ieder type slimme schakel waarbij de inplanting, het uitrustingsniveau, de inrichting, de aanrij‐ en aanlooproutes, de looproutes op het knooppunt, het aanbod van voor‐ en natransport, het wachtcomfort, de communicatie en het beheer worden gedefinieerd. Omdat de gebruiker steeds centraal staat, wordt het uitrustingsniveau en de inrichting afgestemd op de primaire doelgroep(en) en is ‘conditionerend ontwerpen’ het uitgangspunt.

Tot slot wordt deze methodiek toegepast op drie pilootprojecten binnen stad Antwerpen. Voor ieder van deze pilootprojecten wordt een ontwerp en communicatiestrategie uitgewerkt op korte termijn (i.e. zonder grote infrastructurele werken) en op lange termijn.

Quick scan van toekomstige slimme schakels

In het kader van een verdere concrete uitrol van de principes van Slimme Schakels op het terrein en het upgraden van mobiliteitsknooppunten naar Slimme Schakels, is het essentieel om een realistisch investeringsprogramma op te stellen. Dit investeringsprogramma komt tot stand door de balans te zoeken tussen het aanpakken van quick wins, de beschikbare budgetten gespreid doorheen de tijd op de prioritaire plekken in te zetten en koppelkansen met andere projecten in de buurt van het knooppunt te benutten. Om deze afweging op een correcte manier te doen, is een inventarisatie van de bestaande toestand op de knooppunten essentieel. Daarnaast worden ook mogelijke optimalisaties op zeer korte termijn geformuleerd.

Analyse en evaluatie van pilootlocaties

Daarnaast wil stad Antwerpen op korte termijn de principes van Slimme Schakels implementeren op het terrein. Vier pilootlocaties werden geselecteerd die op korte termijn zullen heringericht worden. In dit project analyseert en evalueert The New Drive de huidige situatie en worden knelpunten en aandachtspunten opgelijst. Daarnaast worden ideëen voor de toekomstige situatie geformuleerd op basis van een matrix met prestatie-eisen. Ontwerpers kunnen daarna aan de slag met de ontwerprichtlijnen zodat het knooppunt ontworpen wordt tot een vlot overstappunt met een positieve beleving.

Partners: Rebel, Billie Bonkers

De opdracht ‘ondersteuning kwaliteitskamer duurzame mobiliteit’ kadert in de procedure van de kwaliteitszorg zoals vastgelegd in het decreet van 20 maart 2009 betreffende het mobiliteitsbeleid, gewijzigd bij decreet van 10 februari 2012 en het bijhorende Besluit van de Vlaamse Regering van 25 januari 2013.

De samenwerking van de verschillende mobiliteitsactoren rond plannen en projecten wordt door het decreet georganiseerd in de (inter)gemeentelijke begeleidingscommisies (i)GBC en de regionale mobiliteitscommissie RMC. Deze laatste is verantwoordelijk voor de kwaliteitscontrole en wordt daarin bijgestaan door een kwaliteitsadviseur die onbevooroordeeld kwaliteiten, gebreken en potenties betreffende de verschillende plannen en projecten kan duiden. The New Drive ondersteunt als extern kwaliteitsadviseur het departement MOW hierin.

Verder behelst de opdracht het uitwisselen van relevante info en het voeren van inhoudelijke discussies rond de verschillende adviezen hetgeen moet leiden tot een afgestemde evaluatiemethodiek en afwegingskader. Voorts dienen de externe kwaliteitsadviseurs vormingsessies te organiseren voor de bijeenkomsten van de kwaliteitskamer waarin bepaalde thema’s of kwesties verder inhoudelijk uiteengezet en verdiept worden.

Wat is de werkgeversaanpak?

De Stad Antwerpen zet samen met grote bedrijven (met meer dan 250 werknemers) in op een sterk mobiliteitsverhaal met als doel om actieve en slimme verplaatsingen in zowel het woon-werkverkeer en het zakelijk verkeer te stimuleren. Dit traject noemen we de werkgeversaanpak van Slim naar Antwerpen en kwam tot stand naar aanleiding van de (geplande) wegenwerken in en rond Antwerpen. Deze aanpak moet bovendien meehelpen aan de realisatie van de modal shift 50/50 in vervoerregio Antwerpen. Bedrijven kunnen beroep doen op verschillende hulpmiddelen aangeboden vanuit de stad. Eén van deze hulpmiddelen bestaat uit het aanbieden van professionele consultancy, coaching, training en opleiding rond dit de modal shift. Het gaat van het verduurzamen van de mobiliteit door het stimuleren van fiets, openbaar vervoer en andere wijzen van actieve en slimme verplaatsing.

Wat is onze rol?

Sinds 2016 maakt The New Drive deel uit van een consortium dat is aangesteld als dienstverlener binnen een raamovereenkomst. Dit geeft de mogelijkheid om in te zetten op zowel individuele als collectieve ontwikkeltrajecten voor bedrijven omtrent:

Welke specifieke activiteiten namen wij op?

Met The New Drive gaven wij reeds verschillende opleidingen en workshops:

Daarnaast boden we ook advies rond het stimuleren van actieve en/of slimme verplaatsingen. Enkele van deze advies- en procesopdrachten zijn:

Partners: PWC, Prepared Mind, Kluwer Opleidingen

In navolging van de visie van het ontwerp Mobiliteitsplan Vlaanderen en het ontwerpdecreet Basisbereikbaarheid, waarbij geduid wordt op de complementariteit van de verschillende modi en het ‘de bedoeling is een mobiliteitsnetwerk uit te bouwen en knooppunten te ontwikkelen waar verschillende vervoerssystemen elkaar ontmoeten’ gingen BUUR en The New Drive samen aan de slag om een globale beleidsvisie op mobipunten te ontwikkelen waarmee vervoerregio’s en lokale overheden mee aan de slag kunnen.

De beleidsvisie is o.m. het resultaat van een verkenning, waarbij alle relevante informatie van lopende processen in kaart werden gebracht. Op basis van deze info werd een typologie uitgewerkt waar het ruime gamma aan mobipunten gecategoriseerd wordt volgens een matrix met onderscheid naar vervoerniveau (netwerklogica en nabijheidslogica) en ruimtelijke context (stad, dorp, pool en open ruimte).

Vervolgens wordt ingegaan op de locatiekeuze van mobipunten en worden 24 prestatie-eisen voorgesteld die bepalend zijn voor de performantie van een mobipunten. De prestatie-eisen worden in vijf thema’s gebundeld: mobiliteitsaanbod, diensten, oriëntatie, ruimtelijke integratie en ontwikkeling. Negen relevante casestudies voor de regio Oost-Brabant worden vervolgens met detailbeelden uitgewerkt volgens de beleidsvisie. De casestudies werden gekozen in functie van de typologie, zodat de diversiteit aan mobipunten in de casestudies weerspiegeld is.

Tenslotte wordt in het implementatiekader beschreven hoe deze beleidsvisie in de praktijk kan werken.

Partners: Buur

Wat was de opgave?

In het kader van het decreet Basisbereikbaarheid en het Toekomstverbond tussen de overheid en burgerbewegingen wordt het Routeplan 2030 uitgewerkt. Dit geïntegreerde mobiliteitsplan voor Vervoerregio Antwerpen moet de verandering van de modaliteitskeuze bewerkstelligen met als ultieme doel om de mobiliteit en leefbaarheid in de regio op een duurzame manier te waarborgen.

Hoe hebben we dit aangepakt?

Routeplan 2030, een mobiliteitsplan voor de toekomst in de Antwerpse regio, wordt uitgewerkt binnen een participatief proces van co-creatie met tal van actoren. Naast de klassieke partners (o.a. bovenlokale overheden en de 32 gemeenten van Vervoerregio Antwerpen) zaten ook externen (zoals burgerbewegingen en belangenorganisaties) mee rond de tafel. In juni 2018 werd de visienota ‘Samen vooruit’ goedgekeurd als basis voor dit Routeplan 2030 en werden de doelen en 10 ambities voor Vervoerregio Antwerpen gedefinieerd. In Routeplan 2030 worden de visie op mobiliteitsknopen en netwerken (fiets, openbaar vervoer, auto, vracht) bepaald, rekening houdend met het samenhangend en gelaagd netwerk van collectief vervoer volgens het concept ‘Basisbereikbaarheid’. Daarnaast wordt er vorm gegeven aan de invulling van ‘ruimte en nabijheid’ en ‘sturen van gebruik’. Dit geheel resulteert in een evaluatiekader en een programma van maatregelen.

Wat was onze rol?

The New Drive stond mee aan het roer om de procesmatige aanpak in dit complex proces uit te werken en te faciliteren. We fungeerden als eerste aanspreekpunt en algemene procesbegeleider, verantwoordelijk voor het project- en omgevingsmanagement en het overleg met de lokale en bovenlokale opdrachtgevers. Daarnaast traden wij ook op als expert in de expertwerksessies.

Meer informatie over dit project, alsook de visienota, kan u terugvinden op de website: www.routeplan2030.be.

Partners: APPM, Goudappel Coffeng, Sweco, Rebel, Billie Bonkers

De Vlaamse Regering heeft op 18 december 2015 haar goedkeuring gegeven aan de conceptnota ‘Met basisbereikbaarheid naar een efficiënt en aantrekkelijk vervoersmodel in Vlaanderen dat optimaal tegemoetkomt aan de globale en lokale vervoersvraag’. Basisbereikbaarheid omvat het kunnen bereiken van belangrijke maatschappelijke functies op basis van een vraaggericht systeem en met een optimale inzet van middelen. Met de invoering van dit concept wil de Vlaamse overheid een nieuwe invulling geven aan het openbaar vervoerbeleid. Op deze manier stapt men in Vlaanderen af van het idee van basismobiliteit.

De krachtlijnen van de conceptnota zijn het gelaagde vervoersmodel (treinnet, kernnet, aanvullend net en vervoer op maat), de combimobiliteit, de samenwerking van de lokale overheden en de Vlaamse overheid in de vervoerregioraad en afstemming met ruimte.

Vlaanderen wordt in de conceptnota opgedeeld in vervoerregio’s. De Vlaamse regering wenst hiertoe proefprojecten op te starten die vanuit het totaalaanbod en in nauwe samenwerking met lokale besturen en lokale initiatieven worden opgesteld. De vervoerregio’s rond Aalst, Mechelen, Westhoek en Antwerpen zijn naar voor geschoven voor de opstart van proefprojecten. Voor elk van deze proefprojecten moet er voor de vervoerregio een mobiliteitsplan opgemaakt worden.
De Lijn bracht in het najaar 2017 haar advies uit over de twee en derde vervoerslaag. Voor vervoerregio Aalst werd het finaal uitgewerkte en (onder applaus) geaccepteerde kernnet onder de vorm van een finaal advies met randvoorwaarden aan De Lijn overgemaakt. De vierde vervoerslaag, het vervoer op maat, zal bij voorkeur de reeds bestaande initiatieven integreren (belbus, aangepast vervoer, leerlingenvervoer, deelauto’s, deelfietsen,…), met aansturing van een (nog op te richten) mobiliteitscentrale.

Partners: APPM, Goudappel Coffeng, Instituut Mobiliteit

The New Drive begeleidde, in samenwerking met Rebelgroup, het team achter Slim naar Antwerpen bij de ontwikkeling en uitvoering van de projectoproep 2019. Deze projectoproep richtte zich specifiek naar het versnellen van het concept MaaS in de Antwerpse regio.

De nadruk van de projectoproep ligt op het realiseren en versnellen van multimodale verbindingen van de bestaande en bewezen mobiliteitsoplossingen in Antwerpen. De mobiliteitsoplossingen staan centraal tijdens deze projectoproep. Hun transformatie naar een kwaliteitsvolle dienst die vlot kan interageren met het MaaS-ecosysteem vormen een proeftuin voor innovatieve mobiliteitsoplossingen in de stad, en een inspiratiebron voor andere dienstverleners, gebruikers en de stad zelf. Op deze manier draagt de projectoproep niet enkel bij tot de acute uitdaging op korte termijn, maar ook tot de verdere ontwikkeling van het Antwerpse mobiliteitsweefsel van de toekomst.

The New Drive fungeert als project manager binnen deze projectoproep en is betrokken bij elke fase van het project. Op een deskundige manier verschillende partijen verbinden, het project coördineren en vooral resultaten boeken binnen een korte tijdsperiode, daar staan we voor garant.

Partners: Rebel

Voor Netwerkorganisaties