Bedrijfsmobiliteit

Wat was de uitdaging?

Connecting-Expertise, een softwareprovider voor het beheer van tijdelijke werknemers (ERP), wenste een plan uit te werken voor de elektrificatie van de bedrijfswagens en de introductie van een mobiliteitsbudget voor de medewerkers. Gedreven door de gewijzigde wetgeving, de te halen CO2-doelen en het met het oog op het aanbieden van meer flexibiliteit in de war on talent, is het inzetten op meer duurzame verplaatsingen een belangrijk doel van het bedrijf.

Hoe hebben we dit aangepakt?

In vijf stappen hebben we Connecting-Expertise begeleid bij het uitwerken van hun mobiliteitsbeleid:

  1. Startsessie met verkenning van enkele strategische vraagstukken (o.a. hoe ver gaat de keuzevrijheid, wat aanbieden rond laden etc…)
  2. Modal shift mogelijkheden inzichtelijk gemaakt aan de hand van een mobiscan: voor elke werknemer is geanalyseerd wat de duurzame alternatieven zijn voor de auto, rekening houdend met reistijd. Daarnaast werd een introductie gegeven in het wettelijk kader van het mobiliteitsbudget.  
  3. Green shift: de TCO (total cost of ownership) is berekend voor de elektrificatie van het wagenpark. Connecting-Expertise heeft daarbij de keuze gemaakt om full electric te gaan. Budget categorieën zijn vastgelegd en een overzicht van elektrische voertuigen per budgetcategorie werd gemaakt. Deze TCO berekeningen vormen ook het startpunt voor het vastleggen van het mobiliteitsbudget.
  4. In de 4de stap werd een nieuwe car policy uitgewerkt, aangepast aan het elektrisch rijden en een policy om de afspraken met betrekking tot het mobiliteitsbudget vast te leggen. In een interactieve infosessie werden de werknemers geïnformeerd over het nieuwe duurzame mobiliteitsbeleid bij Connecting-Expertise en werden vragen beantwoord.
  5. In een 5de stap is er door The New Drive een marktbevraging georganiseerd om een leverancier te vinden voor thuislaadpalen en laadpassen.    

Wat is het resultaat?

Connecting-Expertise heeft op deze manier alle informatie en tools in handen om de stap te zetten naar het elektrisch rijden en de implementatie van het mobiliteitsbudget.

Wat was de aanleiding?

De Provincie West-Vlaanderen ondersteunt bedrijven in de provincie via het Provinciale Mobiliteitspunt (PMP). Bedrijven kunnen het PMP contacteren voor advies, de begeleiding bij dossiers voor het Pendelfonds en voor de opmaak van een Mobiscan. De Provincie West-Vlaanderen vertrouwde in 2022 via een raamovereenkomst de opdracht voor de opmaak van dergelijke Mobiscans toe aan het consortium The New Drive – Rebel.

Wat is een mobiscan?

Een Mobiscan is een analyse van de bereikbaarheid van het bedrijf, het huidige mobiliteitsprofiel van de werknemers en het potentieel voor werknemers om de modal shift te maken van de wagen naar duurzamere alternatieven. Na de analyse wordt een advies op maat van het bedrijf gemaakt waarin voorstellen van acties en maatregelen staan opgesomd.

Er werden Mobiscans opgemaakt voor diverse partijen zoals groepen van woonzorgcentra, zorginstellingen en overheidsinstanties.

Rollen en taken The New Drive:

The New Drive nam de rol van projectleider op binnen deze opdracht en verzorgde het contact met de opdrachtgever. Tevens stond The New Drive in voor de plaatsbezoeken die vooraf gaan aan de opmaak van de Mobiscans per organisatie, voor de analyse van de bereikbaarheid, de opmaak van de presentatie voor de Mobiscan en het advies op maat.

Wat is het probleem/de uitdaging?

Kuraray is een wereldspeler in de chemische industrie, bekend van de productie van het synthetische polymeer EVOH onder de merknaam EVAL. Onder impuls van de wijzigende fiscaliteit en met de ambitie om in een sterke concurrentiële sector aantrekkelijke wagen- en mobiliteitsoplossingen te kunnen blijven aanbieden aan medewerkers (van de hoofdzetel in Zwijndrecht), werd The New Drive om advies en ondersteuning gevraagd.

Hoe hebben we dit aangepakt?

Vanuit een analyse van de huidige vloot werden beschikbare elektrische en plug-in hybride varianten op de markt gezocht waarvoor – aan de hand van de The New Drive TCO Fleet Tool – een totale kostenberekening werd gemaakt, rekening houdend met onder meer de wijzigende parameters op vlak van fiscaliteit.

De TCO-analyse leidde tot het vastleggen van nieuwe wagen- en mobiliteitsbudgetten die werden vertaald in een nieuwe Green Car Policy. Naar aanleiding van de gewijzigde fiscale regels in 2023 (onder meer voor plug-in hybrides en op vlak van de berekening van de CO2-bijdrage) werd een nieuwe budgetberekening opgemaakt.

Wat is het resultaat/de conclusie?

De wagenbudgetten en car policy van Kuraray / EVAL Europe werden aangepast waarbij voluit de kaart van de elektrische toekomst werd getrokken.

Wat is het probleem/de uitdaging?

Het Wit-Gele Kruis is de grootste organisatie voor thuisverpleging in Vlaanderen. Dagelijks zijn bijna 7.000 medewerkers aan de slag om patiënten de juiste zorg toe te dienen, waarvan meer dan 4.000 thuisverpleegkundigen. Die gaan elke dag bij verschillende patiënten langs en een goede organisatie van hun mobiliteit is dus essentieel.

De verschillende provinciale entiteiten van Wit-Gele Kruis Vlaanderen sloegen de handen in elkaar en namen The New Drive onder de arm om voor het uitgebreide wagenpark een duurzaam transitiepad uit te zetten, rekening houdend met de mobiliteitsbehoeften van de medewerkers en de financiële uitdagingen.

Hoe hebben we dit aangepakt?

The New Drive name eerst het huidige wagenpark, het gebruik van de voertuigen en de verschillende profielen binnen Wit-Gele Kruis onder de loep, onder meer via een uitgebreide gebruikersbevraging. Op basis daarvan werden mogelijke duurzame alternatieven gedefinieerd, die financieel werden onderzocht.

Met behulp van de TCO Fleet tool op maat van vzw’s werden de verwachte kosten voor de volgende jaren berekend en werden vervangingsscenario’s uitgewerkt, rekening houdend met de wijzigende fiscaliteit en de looptijd van de huidige contracten.

Wat is het resultaat/de conclusie?

Uiteindelijk werd een vervangingsstrategie vastgelegd en werd door Wit-Gele Kruis een bestek voor de bestelling van nieuwe voertuigen in de markt gezet.

Wat was de uitdaging?

Ondanks de populariteit van de bedrijfswagen, willen steeds meer bedrijven een mobiliteitstransitie inzetten en opteren ze voor een invoering van een mobiliteitsbudget als alternatief voor de bedrijfswagen. Maar omdat werknemers niet altijd goed op de hoogte zijn van de mogelijkheden die een mobiliteitsbudget biedt, hoe dit financieel en praktisch in elkaar zit, en omdat de invoering ervan ook vertrekt vanuit de werkgever, is het draagvlak voor een dergelijk mobiliteitsbudget bij werknemers fragiel. Werknemers hebben hierdoor nood aan een overzicht met duidelijke informatie om op verder te bouwen. De informatie die er bestaat focust voornamelijk op de werkgeverszijde, terwijl het werknemersperspectief even belangrijk is.

Hoe hebben we dit aangepakt?

The New Drive droeg bij aan verschillende leermomenten:

Tijdens een opleiding is er bovendien ook ruimte om in interactie te gaan met elkaar en mogelijke onduidelijkheden weg te werken.

Wat is het resultaat?

De deelnemers hebben een goed inzicht ontwikkeld in de brede waaier van mogelijkheden die er liggen binnen een mobiliteitsbudget. Dit faciliteert hen om betere keuzes te maken en om in gesprek te gaan met de werkgever om eventuele enkele extra zaken te onderhandelen. Dit zorgt voor een groter draagvlak en helpt de mobiliteitstransitie verder vooruit.

The New Drive krijgt op regelmatige basis de kans op gastcolleges, masterclasses en dergelijke meer te geven aan diverse hogescholen en universiteiten. Hieronder lijsten we deze graag op.

OnderwerpOrganisatieDoelpubliekJaar
Mobiliteit van de toekomst: organiseren van een vak rond diverse mobiliteitsthema’s in transitie, doorkijk naar de toekomst en voorbereiding op toekomstige uitdagingenUniversiteit HasseltMaster Mobiliteitswetenschappen2024
Deelmobiliteit in Vlaanderen: beleidscontext, theoretische kaders, praktische toepassingen en inzichtenHogeschool van AmsterdamMobiliteit en stedenbouw2023 – …
Megatrends in de mobiliteitssector: wereldwijde evoluties, Belgische beleidscontext en uitdagingen bij ondernemen in het publiek domeinAutomotive Management School Mobia – Educam (professionals uit autosector)2022 – …
Challenges in e-mobililtyUniversiteit HasseltMaster Handelsingenieur – Technological Innovations2022
2021
Mobiliteitsopdrachten binnen The New Drive met een logistieke kantThomas Moore Hogeschool MechelenBachelor Bedrijfsmanagement2022
2021
– De vervoerregio’s: hoe ziet de beleidscontext eruit? Hoe is de organisatie vormgegeven? Wat gebeurt er in de praktijk? Welke rollen spelen mobiliteitsmensen hierin?
Deelmobiliteit en Mobility as a Service (MaaS): ecosysteem, verschillende gebruiksmogelijkheden en de tools die beleidsmakers hebben om te sturen op aanbod
Universiteit Hasselt (IMOB)Master Verkeerskunde2019 – …
Elektrisch vervoerBreda University of Applied SciencesBachelor Verkeerskunde2020
2019
2018
De Nederlandse aanpak omtrent elektrisch vervoerdiverse scholen in Mexico, Colombia, Hong Kong, San Francisco en Los Angeles

Wat is het probleem/de uitdaging?

Het Jessa Ziekenhuis in Hasselt heeft 3 campussen: Virga Jesse, Salvator en Sint-Ursula. De campus Virga Jesse is gelegen in het centrum van stad Hasselt, waardoor er een mobiliteitsprobleem is ontstaat: er zijn weinig parkeerplaatsen beschikbaar in het centrum, waarvan een deel voorbehouden is voor bezoekers en patiënten. Het personeel heeft hierdoor weinig parkeermogelijkheden. Doordat er in shiften wordt gewerkt, blijken ander alternatieven eveneens een uitdaging. Het Jessa Ziekenhuis wil daarom op termijn volledig verhuizen naar campus Salvator, waar meer ruimte is voor parkeren. Echter legt stad Hasselt nu ook op dat het ziekenhuis inzet op een modal shift zowel voor personeel als bezoekers/patiënten. Met andere woorden: het Jessa ziekenhuis stond voor een grote mobiliteitsuitdaging waarbij ze externe hulp en inzichten wensten te verkrijgen.

Hoe hebben we dit aangepakt?

Om een betere bedrijfsmobiliteit te verzekeren voor iedereen, werd als volgt aan de slag gegaan:

  1. Mobi-analyse – Uitgebreide analyse van mobiltieit: Wat is het mobiliteitspotentieel voor diverse werknemers? Zijn er alternatieven beschikbaar? Deze vragen werden in kaart gebracht voor de uiteenlopende groepen personeel, gaande van verpleging, artsen, administratieve werkkrachten en dergelijke meer. Een belangrijke uitdaging hierbij is het rekening houden met de shiften van het personeel. De grootste problematieken situeren zich rond de shiftwissels, zeker laat op de avond/in de nacht. Dan zijn er weinig alternatieven beschikbaar voor de auto en heerst er een onveiligheidsgevoel omtrent fietsen.
  2. Bevraging: Naast het in kaart brengen van de objectieve factoren met behulp van de mobi-analyse, dienen ook de subjectieve factoren in kaart gebracht te worden. Waarom maken de werknemers deze mobiliteitskeuzes? Staan ze open voor alternatieven? Dit werd in kaart gebracht via een uitgebreide enquête bij de diverse personeelsgroepen. Daarnaast werd ook een traject gelopen met de vakbonden alsook de medische raad zodat de resultaten representatief zijn voor iedereen.
  3. Interpretatie resultaten: De resultaten werden geanalyseerd, waaruit bleek dat er een groot fietspotentieel lag om de modal shift te bekomen. Daarnaast blijkt eveneens carpool een grote kans te hebben.
  4. Opmaak visie: Samen met diverse stakeholders en de directie zelf, werd dan een visie opgemaakt omtrent de toekomstige bedrijfsmobiliteit. Enkele scenario’s werden ontwikkeld gaande van weinig verandering tot volledige verandering. De gehanteerde uitgangspunten waren duidelijk: personeel zonder alternatief moet kunnen parkeren, zeker degene met moeilijke shifts,  mensen met een alternatief (door shift of door potentieel) dienen te parkeren op afstand.
  5. Pakket van mobiliteitsalternatieven: Nadat de visie werd afgeklopt, werd een passend maatregelenpakket uitgewerkt. Dit omvat alle steunmaatregelen die Jessa kan treffen om personeel verder aan te moedigen.

Wat is het resultaat/de conclusie?

Jessa ziekenhuis beschikt nu over een uitgebreide mobiliteitsvisie die ze de komende jaren kan omzetten naar realisatie op basis van het uitgewerkte maatregelenpakket. De komende jaren kunnen steeds acties genomen worden die bijdragen aan de hogere ambities.  

Wat was de uitdaging?

Universiteit Hasselt zat met een mobiliteitsprobleem aan zowel campus Hasselt als campus Diepenbeek. Dit probleem werd initieel louter omschreven als een parkeerprobleem en kende geen eenvoudige oplossing. Om dit aan te pakken, werden wij gevraagd ons licht te laten schijnen op de situatie.

Hoe hebben we dit aangepakt?

The New Drive heeft de UHasselt begeleid bij het opmaken van een maatregelenpakket van gedragen mobiliteitsoplossingen voor alle vervoersmodi. Dit gebeurde aan de hand van een iteratief en co-creatief traject waarbij zowel een stuurgroep met personeelsleden van de UHasselt, alsook studenten en andere personeelsleden konden meedenken en input geven. De rode draad in de uitvoering was een transitie in het denken van “een parkeerprobleem” naar “hoe kan ik mijn gedrag wijzigen als bijdrage tot oplossingen”, en welke maatregelen kunnen helpen om hier samen resultaat te boeken. Met andere woorden: er werd ingezet op zowel een modal shift als een mental shift om het probleem op te lossen.

Er werd gestart met een Quick Scan om de huidige mobiliteitssituatie in kaart te brengen en de nodige inzichten te verschaffen. Dit fungeerde als referentiepunt om in de toekomst het effect van de nieuw geïmplementeerde maatregelen zichtbaar te maken.

Een goed voorbereid en doordacht participatieproces met studenten en personeel hebben geleid tot een longlist van mogelijke maatregelen, welke werden herleid tot 25 maatregelen op basis van het afgetoetste draagvlak tijdens enkele werksessies. Deze zijn dan verder geprioriteerd aan de hand van de combinatie van 4 bijkomende selectiecriteria: impact op modal shift, investeringskost, realisatietijd en complexiteit. De maatregelen werden ook gekoppeld aan de strategische en operationele doelstellingen van het mobiliteitsplan van de UHasselt, de bijdrage tot het STOEP principe, en de mogelijke bijdrage tot een verbeterde score op de Quick Scan. Aanvullend werd er nog een onderscheid gemaakt tussen maatregelen die in de beslissingsbevoegdheid liggen van de UHasselt en deze waarbij externe stakeholders betrokken zijn.

Wat is het eindresultaat?

Het eindresultaat is een gedragen maatregelenpakket dat inzet op een duurzame mobiliteits- en gedragstransitie.

The New Drive ging samen met Procos aan de slag om de mobiliteitsvisie voor 2020 uit te werken voor de Corda Campus te Hasselt. Het resultaat is een integrale visie met een reeks deeldomeinen. 

Procos startte het project met een analyse van de bestaande toestand. Daarop bracht The New Drive haar expertise in en ontwikkelde een toekomstvisie rond groene mobiliteit. Arcadis ondersteunde hierbij en trad op als expert in mobiliteit en verkeersplanning.

Om tot de uiteindelijke toekomstvisie te komen werden verschillende workshops georganiseerd waarbij experts hun expertise inbrachten. Deze inzichten werden gesynthetiseerd aan het einde van de workshops en dienden als basis om verder te werken. Deze inzichten, samen met de opgave van de opdrachtgever alsook eigen inzichten werden samengenomen en vormden zo de integrale mobiliteitsvisie 2020 voor Corda Campus.

Voor Netwerkorganisaties