Mobiliteitssafari

Wat was de uitdaging?

Mobiliteit verandert voortdurend. Er komen steeds nieuwe innovaties op de markt, mobiliteit wordt vaker gedeeld en de meeste zaken worden dan ook nog eens via apps aangestuurd. Het is niet voor iedereen even evident om in deze mobiliteitsjungle het bos door de bomen te blijven zien.

Hoe hebben we dit aangepakt?

De mobiliteitssafari is een spel dat de deelnemers de kans geeft om verschillende vormen van (deel)mobiliteit te leren kennen in een bepaalde stad. Via allerlei opdrachten moeten mensen verschillende modi zoeken, testen en andere vragen oplossen. Hierbij gebruiken ze routeplanners, een MaaS-app (mobiliy-as-a-service) en ervaren ze wat het is om je multimodaal te verplaatsen. Dit alles wordt vastgelegd via foto’s die als ‘bewijs’ dienen van de uitgevoerde taken. Zo worden punten verdiend en kan een winnaar bepaald worden.

Door het opzet van deze safari, is het eigenlijk geschikt voor een heel breed publiek, gaande van bedrijven die een teambuilding willen organiseren tot deelnemers aan Europese congressen.

Intussen zijn er verschillende varianten van deze mobiliteitssafari beschikbaar en kan deze op verschillende locaties in Antwerpen worden gespeeld alsook in Leuven.

Wat is het resultaat?

De deelnemers aan dit spel kunnen effectief ondervinden hoe deze nieuwe vormen van (deel)mobiliteit werken, leren nieuwe dingen kennen en hebben daarnaast ook gewoon een hele leuke voor-/namiddag gehad.

Wat is het probleem/de uitdaging?

Kuraray is een wereldspeler in de chemische industrie, bekend van de productie van het synthetische polymeer EVOH onder de merknaam EVAL. Onder impuls van de wijzigende fiscaliteit en met de ambitie om in een sterke concurrentiële sector aantrekkelijke wagen- en mobiliteitsoplossingen te kunnen blijven aanbieden aan medewerkers (van de hoofdzetel in Zwijndrecht), werd The New Drive om advies en ondersteuning gevraagd.

Hoe hebben we dit aangepakt?

Vanuit een analyse van de huidige vloot werden beschikbare elektrische en plug-in hybride varianten op de markt gezocht waarvoor – aan de hand van de The New Drive TCO Fleet Tool – een totale kostenberekening werd gemaakt, rekening houdend met onder meer de wijzigende parameters op vlak van fiscaliteit.

De TCO-analyse leidde tot het vastleggen van nieuwe wagen- en mobiliteitsbudgetten die werden vertaald in een nieuwe Green Car Policy. Naar aanleiding van de gewijzigde fiscale regels in 2023 (onder meer voor plug-in hybrides en op vlak van de berekening van de CO2-bijdrage) werd een nieuwe budgetberekening opgemaakt.

Wat is het resultaat/de conclusie?

De wagenbudgetten en car policy van Kuraray / EVAL Europe werden aangepast waarbij voluit de kaart van de elektrische toekomst werd getrokken.

Wat is het probleem/de uitdaging?

Het Wit-Gele Kruis is de grootste organisatie voor thuisverpleging in Vlaanderen. Dagelijks zijn bijna 7.000 medewerkers aan de slag om patiënten de juiste zorg toe te dienen, waarvan meer dan 4.000 thuisverpleegkundigen. Die gaan elke dag bij verschillende patiënten langs en een goede organisatie van hun mobiliteit is dus essentieel.

De verschillende provinciale entiteiten van Wit-Gele Kruis Vlaanderen sloegen de handen in elkaar en namen The New Drive onder de arm om voor het uitgebreide wagenpark een duurzaam transitiepad uit te zetten, rekening houdend met de mobiliteitsbehoeften van de medewerkers en de financiële uitdagingen.

Hoe hebben we dit aangepakt?

The New Drive name eerst het huidige wagenpark, het gebruik van de voertuigen en de verschillende profielen binnen Wit-Gele Kruis onder de loep, onder meer via een uitgebreide gebruikersbevraging. Op basis daarvan werden mogelijke duurzame alternatieven gedefinieerd, die financieel werden onderzocht.

Met behulp van de TCO Fleet tool op maat van vzw’s werden de verwachte kosten voor de volgende jaren berekend en werden vervangingsscenario’s uitgewerkt, rekening houdend met de wijzigende fiscaliteit en de looptijd van de huidige contracten.

Wat is het resultaat/de conclusie?

Uiteindelijk werd een vervangingsstrategie vastgelegd en werd door Wit-Gele Kruis een bestek voor de bestelling van nieuwe voertuigen in de markt gezet.

Wat was de aanleiding?

Het aanbod aan elektrische voertuigen kende de afgelopen jaren een enorme toename. De sector is meer en meer aan het evolueren van verbrandings- naar elektromotoren. Het prijskaartje is voor velen de voornaamste reden om naar een elektrisch voertuig over te stappen of niet. De kost van een voertuig bestaat echter uit meer dan alleen de voertuigprijs. Om hun inwoners een objectief beeld te geven van de totale kost van een voertuig wilden zowel het Brusselse- als Vlaamse Gewest een tool aanbieden waarmee de ‘Total Cost of Ownership’ (TCO) van personenwagens en lichte vrachtwagens berekend en vergeleken kan worden.

Hoe werkt de tool?

The New Drive heeft voor beide gewesten een online vergelijkingstool ontwikkeld waarbij de gebruiker een indicatieve TCO berekening van verschillende voertuigen kan maken die gebaseerd is op zijn/haar persoonlijke situatie. Deze tools maken het mogelijk om de TCO van een elektrisch voertuig te vergelijken met een brandstofvoertuig of een ander elektrisch voertuig. De tool voor het Brussels Gewest maakt het daarnaast ook mogelijk om de kosten te vergelijken met deze van een deelvoertuig of tweedehands elektrisch voertuig.

Om een TCO-berekening te bekomen, dien je eerst enkele kenmerken omtrent je persoonlijke situatie en voertuiggebruik te definiëren waarna je de twee voertuigen voor de vergelijking kan selecteren. Hierna krijg je een overzicht van de TCO van beide voertuigen en de verschillende kostcomponenten die deze totale kost vormen. De tool kan gebruikt worden door verschillende doelgroepen en geeft voor iedere doelgroep ook de correcte en relevante berekening.

Figuur 1 TCO-tool Brussel

Figuur 2 TCO tool Vlaanderen

Wat is het voordeel van een TCO-tool?

Een TCO-tool heeft als voordeel dat de gebruikers op een makkelijke en overzichtelijke manier een zicht krijgen op de totale kost van een voertuig. Er wordt hierbij niet enkel gekeken naar de catalogusprijs van het voertuig maar naar alle kostencomponenten. Zo kan een elektrisch voertuig duurder zijn in aankoop, maar op zijn volledige levensduur wel een pak goedkoper zijn dan een brandstof alternatief. Een belangrijk inzicht naar onze mening. Mensen krijgen zo de kans om volledig geïnformeerd hun keuze te maken.

Wat is de uitdaging?

In de logistieke wereld werkt The New Drive hard aan het vergroenen van bedrijfswagens en bussen en daarbij behorende laadinfrastructuur. Naast dit type voertuigen is de volgende stap in de vergroening nu de bedrijfsvoertuigen zelf (trucks en bestelwagens).

Op vlak van logistiek zijn er enkele uitdagingen:

In dit artikel maken we graag een verschil tussen gewone bestelwagens versus medium duty en heavy duty trucks. De eerst categorie kan namelijk gebruik maken van reguliere (AC en DC) laadinfrastructuur, terwijl de tweede meer toegepaste laadinfrastructuur nodig heeft. Hoewel bestelwagens normale laadinfrastructuur kunnen gebruiken en hierdoor minder problemen ondervinden, schuilt er toch een probleem bij het thuisladen ervan. Vele bestelwagens gaan mee naar huis in de avond of in de weekend met het personeel, waardoor ook publiek laden een issue kan vormen. Indien hierdoor straatparkeren noodzakelijk is, maar er duur materieel in de wagen zit, zorgt dit voor lastige situaties. Zeker als de laadpaal niet direct in het zicht van de woning staat.

Daarnaast omvat de logistieke sector ook verschillende deelsectoren: stadsdistributie, verhuisdiensten, belevering winkels, afval ophaling, bouwsector… Enkele hiervan, waaronder de twee laatste, kennen een specifieke dynamiek door de lange afschrijftermijnen van materieel.

Wat doen wij?

Wij helpen zowel overheden als bedrijven bij de logistieke transitie. Dit ondersteunen we door een TCO model elektrische bestelwagens (en na de zomer ook een TCO model elektrische trucks):

Overheden

Bedrijven

Fietsberaad Vlaanderen beschikt over een uitgebreide kennisbank met goede voorbeelden en toepasbare praktijken op hun website. Om deze kennisbank aan te vullen, heeft Fietsberaad een raamovereenkomst opgezet waarbij The New Drive als één van de partners geselecteerd is. In de loop van de projectperiode heeft The New Drive verschillende kennisfiches en inspirerende praktijken aangeleverd, met name:

Elektrisch vervoer groeit in België. Hiervoor zijn niet alleen laadpalen bij mensen thuis nodig. Ook laadpalen in de openbare ruimte, zogenaamde publieke laadpalen zijn daarbij gewenst om elektrische auto’s te laden. Binnen The New Drive hebben we een atlas ontworpen die laat zien hoeveel publieke laadpalen er per stad of gemeente nodig zijn in 2020, 2025 en 2030. Dit is een prognose, gebaseerd op de groei van elektrisch vervoer. Meer weten over hoe deze prognose? Check dan zeker evatlas.be.

Wat was de uitdaging?

Het kader omtrent het verkopen van elektriciteit via een laadpaal was niet duidelijk. Zo bleek dat er nog geen leveringsvergunning nodig was, maar dat er desondanks toch onzekerheid heerste.

Hoe hebben we dit aangepakt?

Voor de groep D’Ieteren werd een onderzoek gedaan naar de risico’s van de plaatsing van laadinfrastructuur. The New Drive heeft D’Ieteren begeleid in zijn groeistrategie om dit qua legale aspecten op een juiste manier te doen. In een tweede fase werd de opportuniteit van het leveren van flexibiliteit door middel van elektrische wagens bekeken en becijferd. Het resultaat was een duidelijke strategie met zekerheid omtrent de wettelijke aspecten.

Fietsberaad Vlaanderen, het Vlaams kenniscentrum van het fietsbeleid voor overheden op alle niveaus, lanceerde een uitvraag om een kwaliteitsvol en diefstalveilig ‘bewaakt’ fietsparkeeraanbod aan mobiliteitsknooppunten te verkennen en structureren.

Fietsberaad Vlaanderen wenste als resultaat van deze opdracht een syntheserapport dat de visie, het afwegingskader en de mogelijke ontwikkelingsstappen rond fietsenstallingen beschrijft. Dit syntheserapport diende de resultaten en aanbevelingen van het onderzoek naar kwaliteits- en beveiligingseisen per type mobiliteitsknooppunt weer te geven. De visie en het werkingsmodel van het uiteindelijke rapport werden gebruikt als basis voor het versterken van het Vlaams beleid inzake bewaakte fietsenstallingen aan knooppunten.

Partners: Mobiel21

Wat is BENEFIC?

BENEFIC is een grensoverschrijdende en innovatieve projectoproep voor de ontwikkeling van laad- en tankinfrastructuur voor alternatieve brandstoffen voor transport. Hieronder vallen de volgende categorieën: oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen, elektrische taxi’s en elektrische bussen, CNG- en LNG-infrastructuur, waterstoftankinfrastructuur en walstroom voor de binnenvaart. BENEFIC wordt gefinancierd door het Connecting Europe Facility-programma (CEF) van de Europese Unie.

Via drie open projectoproepen voor publieke en private partijen worden infrastructuurprojecten gekozen en gesubsidieerd. De eerste projectoproep liep af in mei 2018, de tweede in december 2018 en de derde in april 2021. Hierbij werden in totaal 44 projecten financieel ondersteund, waaronder de uitbouw van elektrisch busvervoer, (ultra)snelladers, CNG-voorzieningen en walstroom voor de binnenvaart. De meerderheid van de projecten zijn momenteel nog in uitvoering en dienen tegen uiterlijk 30 september 2022 gerealiseerd te zijn (wegens aanzienlijke vertragingen in de levering van o.a. elektrotechnische componenten is de kans groot dat er verlening zal zijn t.e.m. 30 september 2023).

Welke rol nam The New Drive op?

The New Drive heeft voor deze projectoproep het algemeen project- en procesmanagement uitgevoerd: coördinatie van de communicatie, helpdesk, coördinatie beoordeling ingediende projecten en begeleiding van de overlegmomenten met het projectteam. The New Drive fungeerde tevens als aanspreekpunt vanuit de partners, de Brusselse, Vlaamse en Nederlandse overheden en de marktpartijen.

Daarnaast startte The New Drive in 2022 met een evaluatie van van deze projectoproepen en de projecten die een financiering verkregen. Voor de rapportering van de geselecteerde project helpen The New Drive en Grant@vice momenteel het Departement MOW bij het nazicht van de tussentijdse en eindrapporten van de projectindieners. Zo voert The New Drive een inhoudelijke screening uit van de ingediende projecten én zorgt Grant@vice voor een financieel nazicht.

Partners: APPM, Vito, TNO, Grant@vice, Paddle & IGTV

Wat was de uitdaging?

Sinds de intrede van elektrische en plug-in hybrides is het voor mensen niet evident om een keuze en een financiële afweging te maken. Om dit te vergemakkelijken vroeg het Departement Omgeving (toenmalig LNE) in 2016 aan ons om iets te bedenken.

Hoe pakten we dit aan?

The New Drive ontwikkelde een Total Cost of Ownership (TCO) webapplicatie voor de website www.milieuvriendelijkevoertuigen.be. Deze tool heeft als doel om op een gebruiksvriendelijke wijze een gepersonaliseerde kostenvergelijking te maken tussen elektrische, plug-in hybride, aardgas-, benzine- of dieselwagens. Sinds de lancering in 2016 zijn er verschillende fiscale wijzigingen doorgevoerd om de aankoop van milieuvriendelijke voertuigen te stimuleren. Gelijklopend hiermee is het aanbod van milieuvriendelijke voertuigen, zoals CNG-, plug-in hybride, waterstof en elektrische wagens aan het uitbreiden.

Jaarlijks wordt deze applicatie aangepast ter integratie van de verschillende fiscale wijzigingen alsook om nieuwe modellen en prijzen te implementeren.

Traxio, The New Drive en BFFMM hebben samen het Platform Elektrische Bedrijfswagens opgestart.

Binnen dit platform ondersteunden de drie partijen verschillende koplopers bij de vergroening van hun bedrijfsvloot. Welke aspecten zijn belangrijk? Welke wagens komen in aanmerking? Hoe zit het dan met de fiscaliteit? Allemaal aspecten die hierin een rol kunnen spelen.

De ervaringen van het traject met deze koplopers werd gebundeld in een praktijkgids en gedeeld met alle Vlaamse bedrijven. Hiermee trachten Traxio, The New Drive en BFFMM Vlaamse bedrijven met vloten van verschillende groottes te helpen bij de overschakeling naar een groen wagenpark. Door ervaringen van koplopers te delen wordt het voor andere bedrijven makkelijker om de stap te zetten naar een vergroening en kunnen mogelijke drempels weggewerkt worden. Bovendien leren ze van elkaar en kunnen hierdoor struikelblokken vermeden worden. Op die manier fungeerde PEB als een soort lerend netwerk.

Voor Netwerkorganisaties