The New Drive krijgt op regelmatige basis de kans op gastcolleges, masterclasses en dergelijke meer te geven aan diverse hogescholen en universiteiten. Hieronder lijsten we deze graag op.
Onderwerp
Organisatie
Doelpubliek
Jaar
Deelmobiliteit in Vlaanderen: beleidscontext, theoretische kaders, praktische toepassingen en inzichten
Hogeschool van Amsterdam
Mobiliteit en stedenbouw
2023 – …
Megatrends in de mobiliteitssector: wereldwijde evoluties, Belgische beleidscontext en uitdagingen bij ondernemen in het publiek domein
Mobiliteitsopdrachten binnen The New Drive met een logistieke kant
Thomas Moore Hogeschool Mechelen
Bachelor Bedrijfsmanagement
2022 2021
– De vervoerregio’s: hoe ziet de beleidscontext eruit? Hoe is de organisatie vormgegeven? Wat gebeurt er in de praktijk? Welke rollen spelen mobiliteitsmensen hierin? – Deelmobiliteit en Mobility as a Service (MaaS): ecosysteem, verschillende gebruiksmogelijkheden en de tools die beleidsmakers hebben om te sturen op aanbod
Universiteit Hasselt (IMOB)
Master Verkeerskunde
2019 – …
Elektrisch vervoer
Breda University of Applied Sciences
Bachelor Verkeerskunde
2020 2019 2018
De Nederlandse aanpak omtrent elektrisch vervoer
diverse scholen in Mexico, Colombia, Hong Kong, San Francisco en Los Angeles
Wat was de uitdaging?
Ondanks de populariteit van de bedrijfswagen, willen steeds meer bedrijven een mobiliteitstransitie inzetten en opteren ze voor een invoering van een mobiliteitsbudget als alternatief voor de bedrijfswagen. Maar omdat werknemers niet altijd goed op de hoogte zijn van de mogelijkheden die een mobiliteitsbudget biedt, hoe dit financieel en praktisch in elkaar zit, en omdat de invoering ervan ook vertrekt vanuit de werkgever, is het draagvlak voor een dergelijk mobiliteitsbudget bij werknemers fragiel. Werknemers hebben hierdoor nood aan een overzicht met duidelijke informatie om op verder te bouwen. De informatie die er bestaat focust voornamelijk op de werkgeverszijde, terwijl het werknemersperspectief even belangrijk is.
Hoe hebben we dit aangepakt?
The New Drive droeg bij aan verschillende leermomenten:
Opleidingen “Mobiliteitsbudget” (fysiek): Tijdens deze opleiding lag de focus op
de achtergrond van het Mobiliteitsbudget en het belang van mobiliteitsmanagement;
het wettelijk kader rond het Mobiliteitsbudget;
de berekening van het budget en de mogelijkheden om het te spenderen; en
de praktische toepassing ervan.
Tijdens een opleiding is er bovendien ook ruimte om in interactie te gaan met elkaar en mogelijke onduidelijkheden weg te werken.
Webinars (2u): Tijdens het webinar gaven wij een toelichting over alle aspecten die komen kijken bij de vergroening van wagenparken en met de klemtoon op het begrip TCO. Dat werd tijdens het webinar ook aangegrepen om de opstap te maken richting het Mobiliteitsbudget.
Een studiedag (4u) (fysiek): De studiedag had een drieledige focus:
De bredere mobiliteitsaanpak bij bedrijven en het concept van het Mobiliteitsbudget (The New Drive).
De wettelijke en loonadministratieve aspecten die komen kijken bij het aanbieden van elektrische bedrijfswagens. (SD Worx)
Verduidelijking van het begrip TCO en de stappen die moeten worden gezet bij de introductie van elektrische bedrijfswagens. (Leaseplan)
Wat is het resultaat?
De deelnemers hebben een goed inzicht ontwikkeld in de brede waaier van mogelijkheden die er liggen binnen een mobiliteitsbudget. Dit faciliteert hen om betere keuzes te maken en om in gesprek te gaan met de werkgever om eventuele enkele extra zaken te onderhandelen. Dit zorgt voor een groter draagvlak en helpt de mobiliteitstransitie verder vooruit.
Fietsberaad Vlaanderen beschikt over een uitgebreide kennisbank met goede voorbeelden en toepasbare praktijken op hun website. Om deze kennisbank aan te vullen, heeft Fietsberaad een raamovereenkomst opgezet waarbij The New Drive als één van de partners geselecteerd is. In de loop van de projectperiode heeft The New Drive verschillende kennisfiches en inspirerende praktijken aangeleverd, met name:
Van park & ride naar park & share: deelfietsen als duurzaam alternatief ook in COVID tijden.
Rekentool fietsparkeren aan Hoppinpunten
Business case fietskluizen
Casestudy fietsdelen: vergelijkende analyse tussen 8 deelsystemen
Elektrisch vervoer groeit in België. Hiervoor zijn niet alleen laadpalen bij mensen thuis nodig. Ook laadpalen in de openbare ruimte, zogenaamde publieke laadpalen zijn daarbij gewenst om elektrische auto’s te laden. Binnen The New Drive hebben we een atlas ontworpen die laat zien hoeveel publieke laadpalen er per stad of gemeente nodig zijn in 2020, 2025 en 2030. Dit is een prognose, gebaseerd op de groei van elektrisch vervoer. Meer weten over hoe deze prognose? Check dan zeker evatlas.be.
Wat was de uitdaging?
Het kader omtrent het verkopen van elektriciteit via een laadpaal was niet duidelijk. Zo bleek dat er nog geen leveringsvergunning nodig was, maar dat er desondanks toch onzekerheid heerste.
Hoe hebben we dit aangepakt?
Voor de groep D’Ieteren werd een onderzoek gedaan naar de risico’s van de plaatsing van laadinfrastructuur. The New Drive heeft D’Ieteren begeleid in zijngroeistrategie om dit qua legale aspecten op een juiste manier te doen. In een tweede fase werd de opportuniteit van het leveren van flexibiliteit door middel van elektrische wagens bekeken en becijferd. Het resultaat was een duidelijke strategie met zekerheid omtrent de wettelijke aspecten.
Fietsberaad Vlaanderen, het Vlaams kenniscentrum van het fietsbeleid voor overheden op alle niveaus, lanceerde een uitvraag om een kwaliteitsvol en diefstalveilig ‘bewaakt’ fietsparkeeraanbod aan mobiliteitsknooppunten te verkennen en structureren.
Fietsberaad Vlaanderen wenste als resultaat van deze opdracht een syntheserapport dat de visie, het afwegingskader en de mogelijke ontwikkelingsstappen rond fietsenstallingen beschrijft. Dit syntheserapport diende de resultaten en aanbevelingen van het onderzoek naar kwaliteits- en beveiligingseisen per type mobiliteitsknooppunt weer te geven. De visie en het werkingsmodel van het uiteindelijke rapport werden gebruikt als basis voor het versterken van het Vlaams beleid inzake bewaakte fietsenstallingen aan knooppunten.
Partners: Mobiel21
Wat is BENEFIC?
BENEFIC is een grensoverschrijdende en innovatieve projectoproep voor de ontwikkeling van laad- en tankinfrastructuur voor alternatieve brandstoffen voor transport. Hieronder vallen de volgende categorieën: oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen, elektrische taxi’s en elektrische bussen, CNG- en LNG-infrastructuur, waterstoftankinfrastructuur en walstroom voor de binnenvaart. BENEFIC wordt gefinancierd door het Connecting Europe Facility-programma (CEF) van de Europese Unie.
Via drie open projectoproepen voor publieke en private partijen worden infrastructuurprojecten gekozen en gesubsidieerd. De eerste projectoproep liep af in mei 2018, de tweede in december 2018 en de derde in april 2021. Hierbij werden in totaal 44 projecten financieel ondersteund, waaronder de uitbouw van elektrisch busvervoer, (ultra)snelladers, CNG-voorzieningen en walstroom voor de binnenvaart. De meerderheid van de projecten zijn momenteel nog in uitvoering en dienen tegen uiterlijk 30 september 2022 gerealiseerd te zijn (wegens aanzienlijke vertragingen in de levering van o.a. elektrotechnische componenten is de kans groot dat er verlening zal zijn t.e.m. 30 september 2023).
Welke rol nam The New Drive op?
The New Drive heeft voor deze projectoproep het algemeen project- en procesmanagement uitgevoerd: coördinatie van de communicatie, helpdesk, coördinatie beoordeling ingediende projecten en begeleiding van de overlegmomenten met het projectteam. The New Drive fungeerde tevens als aanspreekpunt vanuit de partners, de Brusselse, Vlaamse en Nederlandse overheden en de marktpartijen.
Daarnaast startte The New Drive in 2022 met een evaluatie van van deze projectoproepen en de projecten die een financiering verkregen. Voor de rapportering van de geselecteerde project helpen The New Drive en Grant@vice momenteel het Departement MOW bij het nazicht van de tussentijdse en eindrapporten van de projectindieners. Zo voert The New Drive een inhoudelijke screening uit van de ingediende projecten én zorgt Grant@vice voor een financieel nazicht.
Sinds de intrede van elektrische en plug-in hybrides is het voor mensen niet evident om een keuze en een financiële afweging te maken. Om dit te vergemakkelijken vroeg het Departement Omgeving (toenmalig LNE) in 2016 aan ons om iets te bedenken.
Hoe pakten we dit aan?
The New Drive ontwikkelde een Total Cost of Ownership (TCO) webapplicatie voor de website www.milieuvriendelijkevoertuigen.be. Deze tool heeft als doel om op een gebruiksvriendelijke wijze een gepersonaliseerde kostenvergelijking te maken tussen elektrische, plug-in hybride, aardgas-, benzine- of dieselwagens. Sinds de lancering in 2016 zijn er verschillende fiscale wijzigingen doorgevoerd om de aankoop van milieuvriendelijke voertuigen te stimuleren. Gelijklopend hiermee is het aanbod van milieuvriendelijke voertuigen, zoals CNG-, plug-in hybride, waterstof en elektrische wagens aan het uitbreiden.
Jaarlijks wordt deze applicatie aangepast ter integratie van de verschillende fiscale wijzigingen alsook om nieuwe modellen en prijzen te implementeren.