Zij gaven ons reeds hun vertrouwen

Samenwerken aan duurzame mobiliteit
Met een mobiliteitsbudget geef je medewerkers vrijheid zonder dat dit extra kost voor de werkgever. Het budget is immers gebaseerd op de Total Cost of Ownership (TCO) van de oorspronkelijke wagen. Dat maakt de overstap budgetneutraal én strategisch slim: je verhoogt je aantrekkelijkheid op een krappe arbeidsmarkt en je zet grote stappen richting duurzame mobiliteit.
Het mobiliteitsbudget werkt via drie vaste pijlers:
- Pijler 1: een milieuvriendelijke (elektrische) wagen
- Pijler 2: duurzame mobiliteit of huisvesting dichter bij het werk
- Pijler 3: cashuitbetaling van een restbedrag
In 2025 bedraagt het mobiliteitsbudget minimaal €3.164, met een plafond van 20% van het bruto jaarloon (maximum €16.875). De berekening gebeurt op basis van de TCO van de toegekende of toekenningsgerechtigde wagen. De uitdaging voor HR zit dus niet in de theorie, maar in de implementatie: TCO-berekeningen, policies, interne communicatie, compliance en een werkbaar proces voor alle medewerkers. Daar ondersteunen wij jullie bij.
Hoe we jou helpen
Stap 1: strategiebepaling + wetgeving & fiscaliteiten
We ontwikkelen een mobiliteitsstrategie op maat, afgestemd op jullie organisatie, sector en werknemersprofiel. We vertalen de wetgeving naar duidelijke keuzes en geven helder advies over fiscaliteit en randvoorwaarden. Zo bouwen jullie een systeem dat zowel duurzaam als fiscaal optimaal is.
Stap 2: TCO-berekeningen
We voeren nauwkeurige TCO-berekeningen uit volgens de wettelijk vastgelegde werkelijke kost of forfaitaire formule.
Jullie bezorgen ons de input (leaseprijzen, specificaties, kilometers, verzekeringen…), ons TCO-model rekent scenario’s door. Dankzij jarenlange verfijning is dit model uitermate betrouwbaar en inzetbaar voor elke functie of medewerker.
Stap 3: opstellen van policies
We schrijven of herwerken alle relevante beleidsdocumenten:
- mobility budget policy
- e-car policy
- interne procesflows rond pijler 2 (fiets, OV, deelmobiliteit, huisvesting…)
Heldere, juridisch correcte policies die begrijpelijk zijn voor medewerkers én werkbaar voor HR, finance en facility.
Stap 4: selectie & RfI-maas-aanbieders
Een sterk mobiliteitsbudget werkt pas echt vlot met de juiste tools. Wij begeleiden jullie bij de selectie van MaaS-diensten die passen bij jullie strategie.
We helpen bij het opstellen en verwerken van een RFI: functionaliteiten, prijszetting, integraties, support. Zo kiezen jullie een partner met maximale meerwaarde en minimale complexiteit.
Stap 5: opleidingen & draagvlak
We organiseren opleidingen voor directie, HR, OR en medewerkers.
We leggen het systeem helder uit, tonen concrete voorbeelden en beantwoorden alle vragen. Dit verhoogt het draagvlak en maakt de implementatie aanzienlijk eenvoudiger.


Bent u geïnteresseerd?
Neem contact op met Nele
Ons werk in beeld


Mobiliteitsbeleid Herita VZW
Herita is een VZW die instaat voor het beheer van historische monumenten in heel Vlaanderen. De organisatie telt 42 werknemers die actief zijn vanuit verschillende locaties, met een hoofdkantoor in Antwerpen.
In het kader van het herbekijken van loonafspraken wou Herita haar mobiliteitsbeleid en -budget bekijken, inclusief een hernieuwde e-car policy en een mobiliteitsbudgetpolicy.


Invoeren Mobiliteitsbudget
AMNorman adviseert bedrijven op vlak van kwaliteitsmanagement, voedselveiligheid, implementatie van normen, wet- en regelgeving, etikettering en productontwikkeling. Met een 60-tal consultants ondersteunt AMNorman dagelijks bedrijven uit de voedings- en dierenvoedingssector met advies, opleidingen, audits…
De adviseurs zijn dan ook veel op de baan met de bedrijfswagen. Toch heeft niet iedereen die per se nodig en wou AMNorman onderzoeken of het federale Mobiliteitsbudget voor bepaalde medewerkers een interessant alternatief zou kunnen zijn.


Mobiliteitsbudget voor The Rechargers
The Rechargers is als IT consultancy bedrijf gespecialiseerd in de ontwikkeling van geïntegreerde platformen voor EV-laaddiensten in Europa en gevestigd in Leuven. The Rechargers wou de introductie van het wettelijke Mobiliteitsbudget onderzoeken voor medewerkers die op zoek zijn naar alternatieven voor de bedrijfswagen en/of flexibeler willen kiezen tussen duurzame verplaatsingsmogelijkheden en de terugbetaling van huisvestingskosten.
In het bijzonder was ondersteuning gewenst voor het berekenen van de budgetten en het uitwerken van de mobility budget policy.