Wat was de uitdaging?
In de zomer van 2017 werd de stad Amsterdam plots overstelpt door de aanwezigheid van deelfietsen in de openbare ruimte. Om de orde te herstellen en om de controle terug in de handen van de stad te krijgen, werd de hulp ingeroepen van The New Drive en zusterorganisatie APPM Management Consultants.
Hoe hebben we dit aangepakt?
Samen met de stad Amsterdam werd een beleidskader rond deelfietsen ontwikkeld. De lokale administratie gebruikte dit beleidskader om leidende richtlijnen op te stellen voor deelfietsoperatoren, waarbinnen infrastructuur, operatoren, kwaliteit, dekking, data en operabiliteit in opgenomen werd. Naast deze richtlijnen, omvatte het beleidskader ook enkele beperkingen/randvoorwaarden, waaronder het aantal operatoren, het aantal fietsen en de looptijd van de operatie. Nadat het beleidskader tot lokale wet gestemd werd, liet de stad Amsterdam 3 deelfietsoperatoren toe, met een totale beperking van max. 3.000 deelfietsen in de openbare ruimte. Deze 3 operatoren hebben een vergunning tot maart 2019, hetgeen de stad voldoende tijd geeft om de huidige deelsystemen te evalueren. De rol van The New Drive bij het opstellen van een dergelijk beleidskader voor een stad of een regio is niet te onderschatten. Onze onafhankelijke ingesteldheid, samen met onze doelgerichte aanpak en expert advies leidt vaak tot een spoedige resolutie.
Partners: APPM