Wat was de uitdaging?
Lampiris is als energieleverancier en -producent een echte koploper op vlak van 100% groene energie. Met de exponentiële opkomst van elektrische mobiliteit heeft Lampiris zich een voortrekkersrol toegeëigend. Hoe kun je immers elektrisch rijden promoten en verkopen als je niet zelf elektrisch rijdt?! De ambitie om te elektrificeren is hoog: de vraag is op welke manier het wagenpark naar 100% elektrisch kan gaan, en binnen welk tijdsspanne, rekening houdend met de financiële en praktische haalbaarheid van elektrische wagens en de laadinfrastructuur.
Hoe hebben we dit aangepakt?
In een eerste fase zorgde The New Drive voor een inspiratiesessie waarbij Lampiris een kennissprong over elektrische mobiliteit doormaakte, met o.a. inzichten over de state of art korte termijn ontwikkelingen in België. In een tweede fase toetste The New Drive de haalbaarheid a.d.h.v. de Total Cost of Ownership (TCO) en de Real Cost of Ownership (RCO). Er werd hierbij uitgewerkt of elektrisch rijden duurder dan wel goedkoper is.
The New Drive werkte tevens een aantal groeiscenario’s uit voor de uitrol van elektrische voertuigen in het wagenpark van Lampiris, rekening houdend met de praktische (o.a. laden en actieradius) en financiële implicaties. Binnen het project vormde een enquête rond elektromobiliteit onder de werknemers de basis voor praktische haalbaarheid van de verschillende scenario’s.
Intussen heeft Lampiris een persbericht uitgestuurd met de ambitie om de gehele vloot tegen 2021 te elektrificeren. Lees het volledige persartikel van De Standaard of Fleet Magazine.