Bedrijfsmobiliteit in zijn geheel

Wat is het probleem/de uitdaging?

Het Jessa Ziekenhuis in Hasselt heeft 3 campussen: Virga Jesse, Salvator en Sint-Ursula. De campus Virga Jesse is gelegen in het centrum van stad Hasselt, waardoor er een mobiliteitsprobleem is ontstaat: er zijn weinig parkeerplaatsen beschikbaar in het centrum, waarvan een deel voorbehouden is voor bezoekers en patiënten. Het personeel heeft hierdoor weinig parkeermogelijkheden. Doordat er in shiften wordt gewerkt, blijken ander alternatieven eveneens een uitdaging. Het Jessa Ziekenhuis wil daarom op termijn volledig verhuizen naar campus Salvator, waar meer ruimte is voor parkeren. Echter legt stad Hasselt nu ook op dat het ziekenhuis inzet op een modal shift zowel voor personeel als bezoekers/patiënten. Met andere woorden: het Jessa ziekenhuis stond voor een grote mobiliteitsuitdaging waarbij ze externe hulp en inzichten wensten te verkrijgen.

Hoe hebben we dit aangepakt?

Om een betere bedrijfsmobiliteit te verzekeren voor iedereen, werd als volgt aan de slag gegaan:

  1. Mobi-analyse – Uitgebreide analyse van mobiltieit: Wat is het mobiliteitspotentieel voor diverse werknemers? Zijn er alternatieven beschikbaar? Deze vragen werden in kaart gebracht voor de uiteenlopende groepen personeel, gaande van verpleging, artsen, administratieve werkkrachten en dergelijke meer. Een belangrijke uitdaging hierbij is het rekening houden met de shiften van het personeel. De grootste problematieken situeren zich rond de shiftwissels, zeker laat op de avond/in de nacht. Dan zijn er weinig alternatieven beschikbaar voor de auto en heerst er een onveiligheidsgevoel omtrent fietsen.
  2. Bevraging: Naast het in kaart brengen van de objectieve factoren met behulp van de mobi-analyse, dienen ook de subjectieve factoren in kaart gebracht te worden. Waarom maken de werknemers deze mobiliteitskeuzes? Staan ze open voor alternatieven? Dit werd in kaart gebracht via een uitgebreide enquête bij de diverse personeelsgroepen. Daarnaast werd ook een traject gelopen met de vakbonden alsook de medische raad zodat de resultaten representatief zijn voor iedereen.
  3. Interpretatie resultaten: De resultaten werden geanalyseerd, waaruit bleek dat er een groot fietspotentieel lag om de modal shift te bekomen. Daarnaast blijkt eveneens carpool een grote kans te hebben.
  4. Opmaak visie: Samen met diverse stakeholders en de directie zelf, werd dan een visie opgemaakt omtrent de toekomstige bedrijfsmobiliteit. Enkele scenario’s werden ontwikkeld gaande van weinig verandering tot volledige verandering. De gehanteerde uitgangspunten waren duidelijk: personeel zonder alternatief moet kunnen parkeren, zeker degene met moeilijke shifts,  mensen met een alternatief (door shift of door potentieel) dienen te parkeren op afstand.
  5. Pakket van mobiliteitsalternatieven: Nadat de visie werd afgeklopt, werd een passend maatregelenpakket uitgewerkt. Dit omvat alle steunmaatregelen die Jessa kan treffen om personeel verder aan te moedigen.

Wat is het resultaat/de conclusie?

Jessa ziekenhuis beschikt nu over een uitgebreide mobiliteitsvisie die ze de komende jaren kan omzetten naar realisatie op basis van het uitgewerkte maatregelenpakket. De komende jaren kunnen steeds acties genomen worden die bijdragen aan de hogere ambities.  

Spreekt deze case jou aan?

Neem contact op met Roel

Voor Netwerkorganisaties