Raamovereenkomst kennisbank Fietsberaad Vlaanderen

Fietsberaad Vlaanderen beschikt over een uitgebreide kennisbank met goede voorbeelden en toepasbare praktijken op hun website. Om deze kennisbank aan te vullen, heeft Fietsberaad een raamovereenkomst opgezet waarbij The New Drive als één van de partners geselecteerd is. In de loop van de projectperiode heeft The New Drive verschillende kennisfiches en inspirerende praktijken aangeleverd, met name:

Fietser faciliteren aan mobipunten

Lokale overheden leveren een belangrijke bijdrage aan het vormgeven van het lokale mobiliteitsbeleid. Om het mobiliteitssysteem optimaal en duurzaam te ontwikkelen, moet er volop worden ingezet op combimobiliteit. Mobiliteitsknooppunten, of mobipunten, zijn de cruciale schakels in een vlotte deur-tot-deur verplaatsing. De ontwikkeling van kwaliteitsvolle mobipunten moet drempels bij het overstappen minimaliseren.
Wanneer we willen inzetten op de fiets als voor- en natransport, is het faciliteren van de fietser aan deze mobipunten essentieel. Dit kan op tal van manieren, zoals bijvoorbeeld het aanbieden van fietsparkeren, deelfietsen of een fiets(herstel)punt. In het kader van deze opdracht werken we een visie en projectplan uit voor fietsparkeren aan mobipunten in de Noordelijke regio. Daarnaast vormt de kennisopbouw over fietsparkeren bij de lokale overheden een belangrijke basis. Daarom wordt een in-company opleiding ‘Fietsparkeren kan je leren’ van VSV aangeboden voor de lokae overheden.

Visie & projectplan voor fietsparkeren aan mobipunten

Fietsparkeren aan mobipunten staat centraal binnen deze opdracht omdat het een cruciaal element is in het voor- en natransport met de fiets. De noden met betrekking tot fietsparkeren zijn afhankelijk van het type knooppunt waar de gebruiker zijn fiets wil parkeren. De matrices die gedefinieerd zijn binnen de Vlaamse visie op mobipunten leggen op globaal niveau de link tussen het type knooppunt en de bijhorende prestatie-eisen. Daarnaast wordt in deze studie de globale beleidsvisie van Routeplan 2030 verder vertaald in concrete acties met betrekking tot fietsparkeren.
De studie van Fietsberaad over ‘Fietsparkeren aan mobiliteitsknooppunten’ gaat meer in detail en formuleert praktische randvoorwaarden voor verschillende types mobiliteitsknooppunten. Onder andere het type overkapping, fietsenrekken, dienstverlening en toezicht komen aan bod. De ontwikkelde rekentool zal in deze studie gebruikt worden om op een snelle en eenvoudige manier de kostprijs voor de uitbouw van een volwaardig aanbod aan fietsparkeren door te rekenen.

De Stad Antwerpen zet samen met grote bedrijven (met meer dan 250 werknemers) in op een sterk mobiliteitsverhaal met als doel om zowel actieve en slimme verplaatsingen in het woon-werkverkeer en het zakelijk verkeer te stimuleren. Dit traject noemen we de werkgeversaanpak van Slim naar Antwerpen en kwam tot stand naar aanleiding van de (geplande) wegenwerken in en rond Antwerpen. Bedrijven kunnen beroep doen op verschillende hulpmiddelen aangeboden vanuit de stad. Eén van deze hulpmiddelen bestaat uit het aanbieden van professionele consultancy en opleiding rond dit thema.

Het consortium biedt o.a. advies of opleiding, op maat van de specifieke vragen en context van het bedrijf. Verschillende onderwerpen komen hierbij aan bod, o.a. aan vragen rond de voor- en nadelen van tijd- en plaatsonafhankelijk werk (TPOW) en een mogelijke implementatietraject om TPOW te realiseren (zowel op organisatorisch, infrastructuurtechnisch als HR-technisch vlak). Ook vragen m.b.t. de mogelijkheden inzake ketenmobiliteit of slimme verplaatsingen komen aan bod. Fiscaliteit speelt in elk aspect een belangrijke rol bij het maken van mobiliteitskeuzes, en dit zowel voor de werkgever én werknemer.

Partners: PWC, Prepared Mind, Kluwer Opleidingen

Voor Fietsberaad Nederland werkte The New Drive, samen met APPM, een algemeen beleidskader uit rond fietsdelen. Deelfietsen bieden tal van voordelen voor de burger en vormen een mooie aanvulling op het bestaande mobiliteitsaanbod. Er bestaan echter verschillende types aanbieders en samenwerkingsverbanden met de lokale overheid, met elk hun voor- en nadelen. Het is dan ook belangrijk om deze keuzes af te stemmen met de beleidsdoelen. Om de voordelen van fietsdelen ten volle te benutten (en de nadelen te beperken) is het belangrijk om als lokale overheid goede beleidskeuzes te maken en spelregels vast te leggen om zo terug marktmeester te worden. Fietsberaad Vlaanderen wil Vlaamse steden en gemeenten ondersteunen om de dynamiek in hun fietsbeleid te versnellen.

Het algemeen beleidskader rond fietsdelen was gebaseerd op een marktonderzoek, een bepaling van randvoorwaarden en een analyse van samenwerkingsverbanden tussen overheden en deelfietsoperatoren. Het finale document is een erg leesbaar geheel, waarmee Vlaamse steden en gemeenten effectief aan de slag mee kunnen gaan. Het beleidskader kan gebruikt worden door lokale overheden om hun lokaal fietsbeleid af te stemmen op het veranderende fietslandschap.

Partners: APPM

Binnen dit project wordt enerzijds een visie opgesteld rond slimme schakels waarbij verschillende typologieën van slimme schakels onderscheiden worden. Deze slimme schakels moeten gebruikers naadloos laten overstappen tussen verschillende modi om zo de deur‐tot-deur verplaatsing met minimale drempels te laten verlopen.
Bestaande strategieën en visiedocumenten (o.a. Mobiliteitsplan en Fietsplan Antwerpen, Routeplan 2030, Fietsparkeren aan mobiliteitsknooppunten, Start‐to‐Mobipunt handleiding) liggen hierbij aan de basis. Anderzijds worden er een ontwerpleidraad en een look & feel opgesteld voor ieder type slimme schakel waarbij de inplanting, het uitrustingsniveau, de inrichting, de aanrij‐ en aanlooproutes, de looproutes op het knooppunt, het aanbod van voor‐ en natransport, het wachtcomfort, de communicatie en het beheer worden gedefinieerd. Omdat de gebruiker steeds centraal staat, wordt het uitrustingsniveau en de inrichting afgestemd op de primaire doelgroep(en) en is ‘conditionerend ontwerpen’ het uitgangspunt.

Tot slot wordt deze methodiek toegepast op drie pilootprojecten binnen stad Antwerpen. Voor ieder van deze pilootprojecten wordt een ontwerp en communicatiestrategie uitgewerkt op korte termijn (i.e. zonder grote infrastructurele werken) en op lange termijn.

Partners: Rebel, Billie Bonkers

Fietsberaad Vlaanderen, het Vlaams kenniscentrum van het fietsbeleid voor overheden op alle niveaus, lanceerde een uitvraag om een kwaliteitsvol en diefstalveilig ‘bewaakt’ fietsparkeeraanbod aan mobiliteitsknooppunten te verkennen en structureren.

Fietsberaad Vlaanderen wenste als resultaat van deze opdracht een syntheserapport dat de visie, het afwegingskader en de mogelijke ontwikkelingsstappen rond fietsenstallingen beschrijft. Dit syntheserapport diende de resultaten en aanbevelingen van het onderzoek naar kwaliteits- en beveiligingseisen per type mobiliteitsknooppunt weer te geven. De visie en het werkingsmodel van het uiteindelijke rapport werden gebruikt als basis voor het versterken van het Vlaams beleid inzake bewaakte fietsenstallingen aan knooppunten.

Partners: Mobiel21

Voor Netwerkorganisaties