Begeleiding bij het implementeren van deelwagens en deelfietsen voor de stad Geel

De stad Geel ontving subsidies in het kader van de subsidieoproep “Zachte mobiliteit en multimodaliteit”- Thematische stadsvernieuwingsprojecten 2019. Geel diende hiervoor het project Fiets Hup! in. Het project Fiets Hup! bestond uit drie onderdelen: implementeren van deelwagens, implementeren van deelfietsen en inrichten van mobipunten.

(meer…)

Met dit project ondersteunt The New Drive de steden en gemeenten om toe te werken naar een MaaS-ecosysteem met een technische oplossing om MaaS derdebetalersystemen, met de lokale overheid als regisseur, mogelijk te maken.

(meer…)

De Marktplaats voor Mobiliteit richt zich op het vergroten van de (latente) vraag en het stimuleren van private mobiliteitsaanbieders. The New Drive maakt onderdeel uit van het team achter Slim naar Antwerpen. Naast het opstellen van een transportstrategie, begeleiden we ook het proces tijdens de implementatie.

Diensten die hiervoor in aanmerking komen kunnen zich specifiek richten op gedragsverandering, door gebruik te maken van gamification of nudging. Of diensten die zich richten op het makkelijker maken van anders of niet reizen met hulp van reisadviezen of informatie, pasjes of apps om eenvoudig toegang te krijgen tot andere vervoersvormen en die het afrekenen makkelijker (en goedkoper) maken. Ook diensten voor de vervoersvormen zelf komen in aanmerking, zoals slim besloten vervoer, vervoer over water, deelsystemen, etc. Er kan ook gedacht worden aan partijen die verschillende diensten en systemen integreren, aan elkaar knopen, die dat verrijken met een informatie- of feedbackcomponent. Partijen kunnen dus ‘overal’ vandaan komen, uit de marketingcommunicatie-, ICT- of datahoek.

Dankzij de Marktplaats voor Mobiliteit volgt The New Drive de ontwikkelingen van (inter)nationale en Mobility-as-a-Service aanbieders op de voet. Het plaatst ons ook in de ideale positie om zowel met marktpartijen als met lokale overheden in overleg treden om de implementatie van multimodale mobiliteit te versnellen.

De Marktplaats voor Mobiliteit bracht The New Drive in rechtstreeks contact met verschillende MaaS-aanbieders, waaronder Whim, Pikaway, Olympus Mobility, Mobiflow en TouringMaaS.

Partners: Rebel, Billie Bonkers

Van mobiliteitsknooppunt naar slimme schakel

Mobiliteitsknooppunten of slimme schakels zijn cruciale schakels in een vervoerssysteem waar combimobiliteit centraal staat. Stad Antwerpen en Slim naar Antwerpen wil bewoners en bezoekers ertoe brengen om voor elke verplaatsing het meest aangewezen vervoermiddel te gebruiken. In veel gevallen biedt een combinatie van vervoermiddelen hierbij de meeste voordelen. Een naadloze connectiviteit tussen de modi onderling is daarvoor een belangrijke voorwaarde. De inrichting, infrastructuur, informatieverstrekking, ticketing … op en rond het knooppunt moeten ten dienste staan van de gebruiker om het overstappen te optimaliseren en faciliteren. Uiteraard zijn (verkeers)veiligheid en bereikbaarheid belangrijke uitgangspunten.

Quick scan van toekomstige slimme schakels

In het kader van een verdere concrete uitrol van de principes van Slimme Schakels op het terrein en het upgraden van mobiliteitsknooppunten naar Slimme Schakels, is het essentieel om een realistisch investeringsprogramma op te stellen. Dit investeringsprogramma komt tot stand door de balans te zoeken tussen het aanpakken van quick wins, de beschikbare budgetten gespreid doorheen de tijd op de prioritaire plekken in te zetten en koppelkansen met andere projecten in de buurt van het knooppunt te benutten. Om deze afweging op een correcte manier te doen, is een inventarisatie van de bestaande toestand op de knooppunten essentieel. Daarnaast worden ook mogelijke optimalisaties op zeer korte termijn geformuleerd.

Analyse en evaluatie van pilootlocaties

Daarnaast wil stad Antwerpen op korte termijn de principes van Slimme Schakels implementeren op het terrein. Vier pilootlocaties werden geselecteerd die op korte termijn zullen heringericht worden. In dit project analyseert en evalueert The New Drive de huidige situatie en worden knelpunten en aandachtspunten opgelijst. Daarnaast worden ideëen voor de toekomstige situatie geformuleerd op basis van een matrix met prestatie-eisen. Ontwerpers kunnen daarna aan de slag met de ontwerprichtlijnen zodat het knooppunt ontworpen wordt tot een vlot overstappunt met een positieve beleving.

Partners: Rebel

De Stad Antwerpen zet samen met grote bedrijven (met meer dan 250 werknemers) in op een sterk mobiliteitsverhaal met als doel om zowel actieve en slimme verplaatsingen in het woon-werkverkeer en het zakelijk verkeer te stimuleren. Dit traject noemen we de werkgeversaanpak van Slim naar Antwerpen en kwam tot stand naar aanleiding van de (geplande) wegenwerken in en rond Antwerpen. Bedrijven kunnen beroep doen op verschillende hulpmiddelen aangeboden vanuit de stad. Eén van deze hulpmiddelen bestaat uit het aanbieden van professionele consultancy en opleiding rond dit thema.

Het consortium biedt o.a. advies of opleiding, op maat van de specifieke vragen en context van het bedrijf. Verschillende onderwerpen komen hierbij aan bod, o.a. aan vragen rond de voor- en nadelen van tijd- en plaatsonafhankelijk werk (TPOW) en een mogelijke implementatietraject om TPOW te realiseren (zowel op organisatorisch, infrastructuurtechnisch als HR-technisch vlak). Ook vragen m.b.t. de mogelijkheden inzake ketenmobiliteit of slimme verplaatsingen komen aan bod. Fiscaliteit speelt in elk aspect een belangrijke rol bij het maken van mobiliteitskeuzes, en dit zowel voor de werkgever én werknemer.

Partners: PWC, Prepared Mind, Kluwer Opleidingen

In navolging van de visie van het ontwerp Mobiliteitsplan Vlaanderen en het ontwerpdecreet Basisbereikbaarheid, waarbij geduid wordt op de complementariteit van de verschillende modi en het ‘de bedoeling is een mobiliteitsnetwerk uit te bouwen en knooppunten te ontwikkelen waar verschillende vervoerssystemen elkaar ontmoeten’ gingen BUUR i.s.m. The New Drive aan de slag om een globale beleidsvisie op mobipunten te ontwikkelen waarmee vervoerregio’s en lokale overheden mee aan de slag kunnen.

De beleidsvisie is o.m. het resultaat van een verkenning, waarbij alle relevante informatie van lopende processen in kaart werden gebracht. Op basis van deze info werd een typologie uitgewerkt waar het ruime gamma aan mobipunten gecategoriseerd wordt volgens een matrix met onderscheid naar vervoerniveau (netwerklogica en nabijheidslogica) en ruimtelijke context (stad, dorp, pool en open ruimte).

Vervolgens wordt ingegaan op de locatiekeuze van mobipunten en worden 24 prestatie-eisen voorgesteld die bepalend zijn voor de performantie van een mobipunten. De prestatie-eisen worden in vijf thema’s gebundeld: mobiliteitsaanbod, diensten, oriëntatie, ruimtelijke integratie en ontwikkeling. Negen relevante casestudies voor de regio Oost-Brabant worden vervolgens met detailbeelden uitgewerkt volgens de beleidsvisie. De casestudies werden gekozen in functie van de typologie, zodat de diversiteit aan mobipunten in de casestudies weerspiegeld is.

Tenslotte wordt in het implementatiekader beschreven hoe deze beleidsvisie in de praktijk kan werken.

Partners: Buur

Voor Fietsberaad Nederland werkte The New Drive, samen met APPM, een algemeen beleidskader uit rond fietsdelen. Deelfietsen bieden tal van voordelen voor de burger en vormen een mooie aanvulling op het bestaande mobiliteitsaanbod. Er bestaan echter verschillende types aanbieders en samenwerkingsverbanden met de lokale overheid, met elk hun voor- en nadelen. Het is dan ook belangrijk om deze keuzes af te stemmen met de beleidsdoelen. Om de voordelen van fietsdelen ten volle te benutten (en de nadelen te beperken) is het belangrijk om als lokale overheid goede beleidskeuzes te maken en spelregels vast te leggen om zo terug marktmeester te worden. Fietsberaad Vlaanderen wil Vlaamse steden en gemeenten ondersteunen om de dynamiek in hun fietsbeleid te versnellen.

Het algemeen beleidskader rond fietsdelen was gebaseerd op een marktonderzoek, een bepaling van randvoorwaarden en een analyse van samenwerkingsverbanden tussen overheden en deelfietsoperatoren. Het finale document is een erg leesbaar geheel, waarmee Vlaamse steden en gemeenten effectief aan de slag mee kunnen gaan. Het beleidskader kan gebruikt worden door lokale overheden om hun lokaal fietsbeleid af te stemmen op het veranderende fietslandschap.

Partners: APPM

Binnen dit project wordt enerzijds een visie opgesteld rond slimme schakels waarbij verschillende typologieën van slimme schakels onderscheiden worden. Deze slimme schakels moeten gebruikers naadloos laten overstappen tussen verschillende modi om zo de deur‐tot-deur verplaatsing met minimale drempels te laten verlopen.
Bestaande strategieën en visiedocumenten (o.a. Mobiliteitsplan en Fietsplan Antwerpen, Routeplan 2030, Fietsparkeren aan mobiliteitsknooppunten, Start‐to‐Mobipunt handleiding) liggen hierbij aan de basis. Anderzijds worden er een ontwerpleidraad en een look & feel opgesteld voor ieder type slimme schakel waarbij de inplanting, het uitrustingsniveau, de inrichting, de aanrij‐ en aanlooproutes, de looproutes op het knooppunt, het aanbod van voor‐ en natransport, het wachtcomfort, de communicatie en het beheer worden gedefinieerd. Omdat de gebruiker steeds centraal staat, wordt het uitrustingsniveau en de inrichting afgestemd op de primaire doelgroep(en) en is ‘conditionerend ontwerpen’ het uitgangspunt.

Tot slot wordt deze methodiek toegepast op drie pilootprojecten binnen stad Antwerpen. Voor ieder van deze pilootprojecten wordt een ontwerp en communicatiestrategie uitgewerkt op korte termijn (i.e. zonder grote infrastructurele werken) en op lange termijn.

Partners: Rebel, Billie Bonkers

The New Drive begeleidt, in samenwerking met Rebelgroup, het team achter Slim naar Antwerpen bij de ontwikkeling en uitvoering van de projectoproep 2019. Deze projectoproep richt zich specifiek naar het versnellen van het concept MaaS in de Antwerpse regio.

(meer…)

Voor Netwerkorganisaties