Autodelen zit in de lift. Begin dit jaar kopte de Tijd nog dat het aantal autodelers verdubbeld was in een jaar tijd. Dit najaar zijn er opnieuw enkele nieuwe autodeel initiatieven gelanceerd. De vzw Ecomobiliteit Gent zag het levenslicht met als doel; ‘elektrisch gedeelde mobiliteit op maat voor elke trip’. Naast elektrische (bak)-fietsen kunnen de leden kiezen uit drie types elektrische wagens. Het huidige aanbod bestaat uit een Renault Twizy, Renault Zoë én Tesla model X. Zo heeft de Gentenaar een elektrisch mobiliteitsaanbod voor elk type verplaatsing, lang of kort, met of zonder passagiers. Zo blijft Gent de stad met de meeste elektrische deelwagens op Vlaams grondgebied. Of toch voor even…
In Antwerpen kondigde men alvast het tegenoffensief aan met Poppy. Na Brussel krijgt ook de koekestad haar eigen free floating autodeelsysteem. Vanaf volgend jaar zullen 200 elektrische deelwagens en 150 deelwagens op CNG de Antwerpse straten vullen. D’Ieteren toont hiermee de ambitie om te investeren in duurzame mobiliteitsoplossingen.
Ook lokale besturen investeren in het delen van de eigen vloot. Intussen stelden reeds 21 steden en gemeenten de eigen dienstwagens ter beschikking van hun burgers. De stad Antwerpen doet er nog een schepje bovenop bij het delen van de eigen vloot. Naast benzinewagens is er ook keuze uit CNG of elektrische wagens. Vanaf oktober zijn er ’s avonds en in het weekend 13 dienstwagens beschikbaar via het Cambio en Bolides platform. Ook in Brasschaat deelt men sinds kort drie elektrische wagens, daar koos men voor een samenwerking met Partago.
The New Drive bouwt actief mee aan de toekomst van autodelen in België, ondermeer als mede-initiatiefnemer van de Green Deal Gedeelde Mobiliteit en als adviseur voor meerdere organisaties.
Contacteer voor meer informatie Dries Willems