Technisch-economische studie over de oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen (2016)
In opdracht van de Brusselse energieregulator BRUGEL voerde The New Drive, samen met onderzoeksgroep MOBI van de Vrije Universiteit Brussel, een technisch-economische studie uit over de oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (BHG). Het doorlopen van de studie verliep volgens drie fasen: een vergelijking van oplaadinfrastructuur in gelijkaardige steden, een analyse van de technische haalbaarheid en een kosten-batenanalyse voor de uitrol van de oplaadinfrastructuur. Door de uitvoering van een high-level benchmark rond oplaadinfrastructuur voor grote steden (cfr. fase 1) wilden we inzichtelijk maken wat de lessons learned waren van de voorlopers. De doelstelling van fase 2 was tweeledig: het bepalen van het aantal en de optimale verdeling van de oplaadpunten in het BHG en het definiëren en selecteren van exploitatiemodellen van de oplaadpunten. De derde en laatse fase had als doel om een business case te bouwen voor oplaadinfrastructuur in de publieke ruimte.
Opdrachtgever
BRUGEL